Naturlig Dressyr Ewa Angantyr

Direktlänk till inlägg 16 november 2011

Körning och liberty

Av Ewa Angantyr - 16 november 2011 08:45

Nu har vi varit ute och kört Winzent med giggen igen. Han är en härlig ponny som tycker allt är roligt och vi har giggsele och gigg till honom. Giggen har man för att kunna få vagnen "i våg" och det ska vara så lite tryck som möjligt i skakelhållarna. Giggen är så bekväm för hästen för skaklarna sitter ganska högt upp så att det går att ställaa, böja och göra det mesta som man gör i ridningen. Många har den uppfattningen att körhästar blir tunga i framdelen och det blir de när man börjar köra dem med kontakt i munnen innan de bär sig själva i alla lägen. Det är en konstig uppfattning som sitter kvar hos alla gamla "hästkarlar" att man får aldrig släppa kontakten med hästens mun...  SUCK!  Det verkar vara något som är lika svårt att tvätta bort som en fläck bläck på vita linnebyxor...   Hästen måste först lära sig gå på FRI töm i alla gångarter och det innebär at hela det första "köråret" behöver man inte hålla någon kontakt med hästens mun. Ja, man får styra hästen i en töm i taget.  När man börjar ta kontakt med hästen är det för att påbörja samling.  Vi kör Winzent med repgrimma och det fungerar utmärkt. Vi lär även in att han ska ha bett i munnen för att bli van med det men det kom     mer dröja innan vi använder det i körningen.  Han lyssnar bra på rösten och på grimman för att han är noggrannt förberedd. 


Nu är jag mitt inne i liberty-träning med Lillebror.  Jag tränar på att vara "osynlig" och "synlig".  Det innebär att jag tränar på att gå fram till honom med eller utan energi och att jag kan smälta samman med honom i hans rörelser och i hans takt utan att störa honom när jag är "osynlig".  Vi tränar på energi upp och energi ner. Vi tränar även "drag" som betyder att han ska komma in till mig.  Och vi tränar på vändningar som ska vara precisa, lugna  och noggranna.  Allt detta gör jag i rundcorallen.  Lillebror är en skeptisk kille så jag måste leka ungefär 50% friendly game.  Han blir lugnare och tryggare i sin uppgift för varje gång vilket stärker hans självförtroende.    Jag tränar mig hela tiden att göra min energi tydlig och lagom.


I killarnas hage har Harley kommit tillbaka efter att fodervärden råkat ut för en olycka. Han ville direkt skydda Hagan igen och lät inte Hidalgo vara in närheten.  Det var en hel del spring och bus men nu efter ett par dagar så har det ordnat sig. Hidalgo bestämmer över småttingarna precis som sig bör.  Harley har anpassat sig i gruppen och jag leder dem ut och in ene och en varje dag för att träna dem att följa med i min takt och min energi. Ibland fortare och ibland låååångsamt.  Det är oxå nyttigt för de som står kvar i stallt/hagen att invänta sin tur.  Amiir är coolast!!  Han går gärna ifrån gruppen för att få vara med mig i stallet.  Han är så fin! 


        

Det är verkligen ett privilegium att kunna ha fyra ungkillar tillsammans. De fostrar varandra och leker ganska vilt på dagarna.


Ha det gott alla!!  //Ewa

 
 
Lena Hulterström

Lena Hulterström

16 november 2011 09:44

Vilket härligt grabb-gäng du har! Underbart att se er köra i repgrimma!!

http://www.barkerydsfrieser.se

Ewa Angantyr

16 november 2011 12:58

Ja, de är härliga alla fyra på sina sätt. Alla har verkligen sin speciella charm och personlighet. Och de njuter verkligen av varandra!!//Ewa

 
Jenny

Jenny

16 november 2011 21:52

Första gången jag ser en häst bli körd i repgrimma, det ser väldigt trevligt och harmoniskt ut :)

http://islandstokan.bloggplatsen.se

Ewa Angantyr

16 november 2011 21:59

Kul!! Jag gillar att göra lite nya intryck! Som jag skrev i bloggen så är körning med kontakt i hästens mun så djupt rotat att många tror jag är galen som kör i repgrimma!!!
Men när man ser Winzents ögon så ser man att han är väldigt nöjd och trygg! //Ewa

 
Viveca

Viveca

16 november 2011 22:42

Fin och intressant blogg. Hit kommer jag gärna fler gånger! Jag påbörjade tömkörning och inridning med min första häst bettlöst och rider ibland bettlöst nu med. Min andra unghäst tömkör jag bettlöst:) Bett behövs inte, men kan vara bra ibland. När jag rider ut rider jag oftast med bett, men det sitter nog mest i mitt eget huvud;)

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Ewa Angantyr

17 november 2011 08:40

Tack! Roligt att du gillar den!!
Nej, bett behövs inte men kan vara bra när man kan rida från sitsen och bara använda det till det som det är till för :) //Ewa

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa Angantyr - 23 januari 2014 11:42


Hej! Jag har nu inte skrivit på denna bloggen på över ett år och känner inte heller att jag har tid just nu att göra det.  Kanske fortsätter jag så småningom men i dagsläget om du vill veta vad som händer med Naturlig Dressyr så skicka en vänförfråga...

Av Ewa Angantyr - 27 december 2012 00:15

Vi har haft  en skön helg och gott om tid att förbereda all mat och alla klappar.  Det kom så härligt mycket fin snö och var några grader kallt men tyvärr så började det töa bort dagen innan julafton.  Det var ändå en hel del kvar så en vit jul blev ...

Av Ewa Angantyr - 14 december 2012 09:25

Riverdance är en kille som är orolig och rädd av sig.  Ganska vanligt att de svanska halvbloden är tittiga, oroliga och flyktbenägna.  I min mening så avlar man för myckeet på gångarter och för lite på temperament.  Det är så mång ryttare som inte kl...

Av Ewa Angantyr - 12 december 2012 10:48


Jag har just skrivit en artikel för Naturalhosremanship.ifokus.se om True Connection så jag ut den här oxå!!   Vad är True Connection Del 1 Jag hade förmånen att kunna vara med på en kurs i England för Ingela Larsson-Smith som grundat begreppet...

Av Ewa Angantyr - 3 december 2012 22:16

Lillebror har ju påbörjat piaffen och nu tränar vi det ganska frekvent så vi kan komma vidare.  Han är så ambitiös och vill så mycket att det ofta blir galopp på stället eller levad men jag väntar ut honom till han har enjämn och fin travtakt några s...

Presentation


Hej och välkommen till min blogg!!! Här kommer jag skriva om hur jag tränar mina hästar så naturligt som möjligt!

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards