Naturlig Dressyr Ewa Angantyr

Direktlänk till inlägg 18 november 2011

Unghästträning

Av Ewa Angantyr - 18 november 2011 08:27

I går var det unghästarnas dag.  Jag började med Amiir på playbanan.  Vi gjorde en massa friendly game med lekpinne och string. Jag är väldigt glad att jag hittat mina nya lekpinnar från England.  De är gjorda i carbonfiber och väger mindre än hälften så mycket som de tunga parellisticksen.  Så lätta att ha med sig sig och använda!!  Tyvärr är de dyra men helt klart värda sitt pris. Jag har de nya korta lekpinnarna när jag rider eller tränar de hästar som kommit lite längre och jag har de långa när jag tränar unghästarna.  Med pinnen kommer jag åt dem överallt och jag gör även en massa ljud med den så hästarna lär sig att lita på mig. Friendly game.  Amiir är en känslig men cool kille och han gick upp på däcket utan problem.  Bra för balansen när man växer som han har gjort!  Han fick gå över bron och det var inte heller något som påverkade honom.  Han tittade lite sen gick han över.  Vi fortsatte med stockarna och diket innan vi nöjde oss för dagen.  Ut i hagen och så tog jag in Hidalgo. Borstade och gosade med honom en stund. Han älskar vekligen att man pysslar med honom!  Han har lite svårt att stå stilla än så länge. Kanske är han van att stå uppbunden med rep på båda sidorna?  Nu ska han ju lära sig att stå utan att vara bunden.   Vi går ut på ridbanan och övar halter och vändningar i skritt och trav.  Han är valpig och måste koncentrera sig för att inte snubbla på sig själv men han klarade det fint. Suger åt sig beröm som ett läskpapper och tar kritik hårt! Gäller att vara lagom tillrättavisande och inte få o honom att känna sig dålig på något vis.  Positiv förstärkning funkar bäst i alla lägen. Jag får honom att flytta vikten till ytter benpar i båda varven genom öppnatänk. Jag får honom att stretcha långt och lågt.  Vi gör några travövergångar med att höja energin och han lyssnar så fint.  Jag blir alldeles salig när jag leker med honom. Jag har nog aldig haft en sådan positiv och känslig häst.  Nu gäller det att förvalta honom väl!!  Att aldrig ta bort hans nyfikenhet och vilja att göra rätt.  Stoooort!!!


Tog sedan in Hagan och kollade igenom hovarna. Fick raspa lite igen så de inte fläks men jag tycker att de blivit hårdare!  Han är så van nu att stå uppbunden och lyfta fötter så han bryr sig inte alls om det.  Vi gick ut i rundcorallen och han travade frivilligt på det ganska hårda underlaget!!!  Allt slit med hans hovar har alltså gett resultat nu!  Jag kunde inte alls se att han ömmade. Härligt.  Bara att fortsätta med minutiös hovvård, hoofhardener och steel joint.  Vi gjorde en massa friendly game och redy, set , go!!  Tillbaka till avspänhet och friendly.  Allt gick enligt planerna så han fick gå ut till den andra killarna igen.


Tog in min gamla Princess för hovvård och en liten stund på ridbanan.  Hon visade sin gamla takter och busade iväg i galopp, gick spansk skritt och stegrade sig.  Hon gjorde sidvärts i trav i båda hållen och hon längde sin överlinje.  Hon har fortfarande e rörelsestörning i höger bak men hon kan ju inte ha så ont när hon gör så??    Min fina, fina gamla Princessa!


Så var det Lillebror och liberty i rundcorallen.  Vi fortsatte att traggla med vändningar och att han ska vända inåt inte utåt.  Det gick jättebra att vända från vänster varv till höger men tvärtom var svårare. Fick göra det väldigt tydligt för honom vad jag ville och jag tror vi gjorde ett litet genombrott idag.


Idag har jag åkt till Göteborg för att hålla lektioner i två dagar.  Alltid motigt att åka men kul att undervisa!!!  Ha det gott alla!!   //Ewa 

 
 
Ann-Britt

Ann-Britt

19 november 2011 11:12

Jamen, nu börjar du förstå varför man är "såld" när man en gång fått en PRE i sin ägo.
Hidalgo är nog troligen inte van att varken stå uppbunden eller bli borstad. De brukar inte hantera hästarna alls förrän de är 3 år, i Spanien.

http://www.gustavsborgpre.bloggplatsen.se

Ewa Angantyr

19 november 2011 21:24

Ja, nog är jag såld på Hidalgo men inte kan väl alla PRE vara som han?? Hidalgo var ju ägd av en svenska och jag tror hon har hanterat honom en del i allafall. Hon sskulle ha honom själv som dressyrhäst var tanken. Han älskar iaf att bli borstad och pysslad med!!

 
Ann-Britt

Ann-Britt

20 november 2011 18:31

Jo men förstår du, jag tror nog att de flesta är sådär trevliga. Ljuvlig ras, säger den fullkomligt opartiska människan i Skåne.

http://www.gustavsborgpre.bloggplatsen.se

Ewa Angantyr

20 november 2011 22:44

ha, ha... jag har märkt hur opartisk du är...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa Angantyr - 23 januari 2014 11:42


Hej! Jag har nu inte skrivit på denna bloggen på över ett år och känner inte heller att jag har tid just nu att göra det.  Kanske fortsätter jag så småningom men i dagsläget om du vill veta vad som händer med Naturlig Dressyr så skicka en vänförfråga...

Av Ewa Angantyr - 27 december 2012 00:15

Vi har haft  en skön helg och gott om tid att förbereda all mat och alla klappar.  Det kom så härligt mycket fin snö och var några grader kallt men tyvärr så började det töa bort dagen innan julafton.  Det var ändå en hel del kvar så en vit jul blev ...

Av Ewa Angantyr - 14 december 2012 09:25

Riverdance är en kille som är orolig och rädd av sig.  Ganska vanligt att de svanska halvbloden är tittiga, oroliga och flyktbenägna.  I min mening så avlar man för myckeet på gångarter och för lite på temperament.  Det är så mång ryttare som inte kl...

Av Ewa Angantyr - 12 december 2012 10:48


Jag har just skrivit en artikel för Naturalhosremanship.ifokus.se om True Connection så jag ut den här oxå!!   Vad är True Connection Del 1 Jag hade förmånen att kunna vara med på en kurs i England för Ingela Larsson-Smith som grundat begreppet...

Av Ewa Angantyr - 3 december 2012 22:16

Lillebror har ju påbörjat piaffen och nu tränar vi det ganska frekvent så vi kan komma vidare.  Han är så ambitiös och vill så mycket att det ofta blir galopp på stället eller levad men jag väntar ut honom till han har enjämn och fin travtakt några s...

Presentation


Hej och välkommen till min blogg!!! Här kommer jag skriva om hur jag tränar mina hästar så naturligt som möjligt!

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards