Naturlig Dressyr Ewa Angantyr

Alla inlägg under december 2011

Av Ewa Angantyr - 29 december 2011 19:38

Nu har jag igen fått bevisat att vila gör stor nytta för hästens utbildning!!  Lillebror är inte tränad på ridbanan sedan början av november och idag var det dags att inviga nya ridbanan.  Banan är i dåligt skick med massor av ogräs. De förre ägarna gjorde ett stor bål med saker som de eldade upp innan vi flyttade in och där hittar man glasskärvor, metalldelar, skruv och spik :-(    Vi har krattat och rensat men hittar fortfarande det ena efter det andra.


 Här eldades det sopor!


  Såhär ser ridbanan ut just nu!  Stor förbättringspotensial!

   


Lillebror har lånat Hidalgos grimma. 

 

Jag började med att skritta Lillebror on-line med 12' linan.  Gick igenom lång och låg och sedan flytta ut bakdelen i skritt. Bibehålla böjning och undertramp med inre bakbenen under tyngdpunkten.  Sedan fortsatte vi med övergångar till trav och vändningar igenom volten.  Sidvärtsövningar längs långsidorna och slutor.  Lillebror var väldigt ambitiös och ville hela tiden gör rätt!  Fick besök av en granne så det blen en naturlig paus på en kvart innan ´vi började med galopp.  Ett par gånger i båda varven som gick fint. Samlad och utan att dra något i den korta linan. Super.  Han avslutade passet med att erbjuda galopp från skritt och gjorde ett par superfina galopfattningar óch behöll den fina, samlade galoppen ett helt varv!  Superstar!!!  Med sin isbjörnspäls och den något tunga ridbanan (regnat i veckor nu...) blev han svettig på bogen och i flankerna.  


Hämtade Winzent för att gå en promenad i skogen men det blåste ganska hårt så jag höll mig på öppen mark. Gjorde onlineövningar med att flytta ut bakdelen och göra vändningar i skritt och trav.  Han lyssnade fint och busade bara liiite..;)    Sedan satt Tuva upp och vi gick en kort runda på grusvägarna. Mysigt!


 Tyvärr blir hagarna väldigt leriga i det här varma och regniga vädret!
 

Hidalgo stod på tur nu och jag gick ut med honom på vägen och vi mötte en granne som red förbi med sin vallack.  Hidalgo är ju hingst så det blev bra träning för honom.  Han var väldigt nyfiken men höll sig lugn och fin.  Vi tränar på att han ska följa mig, stanna när jag stannar och gå i den takt jag går på lös lina. Vara uppmärksam och lyssna på mig även när det finns störingar såsom andra hästar med reflextäcken och grannens sto. ;)  Men han är ju bara två år och uppför sig fint och är nyfiken, framåt och GLAD!!  Härlig kille!!


Sedan var det dags att fixa hönät och fylla på vatten, se över fåren och hönsen. 

Det är så skönt att gå en vända på kvällen och titta så att alla djur mår fint.. att se dem tugga hö och vilja ha lite klappar och smek av oss tvåbeningar.  Livskvalité!


//Ewa 

Av Ewa Angantyr - 28 december 2011 15:29

Nu börjar det hända saker! Jag har varit runt här i Skåne och tittat på anläggningar där vi kan vara med 8 hästar boende, tillgång till teorirum och ett bra ridhus.  Väntar nu bra in svar agående kostnader.

Jag har även hittat ett ridhus i närheten där jag kan hålla letioner och även ha endagarskurser så det är verkligen toppen! Det är ett fint ställe med tillgång till toa, kök och värme för fotfolk/medhjälpare. Så vill du kunna träna något för mig under vintern så hör av dig!!

Jag kommer börja åka dit med Lillebror så fort jag hittat en transport. :)


Hann inte med nåt mer än mockning och lite pyssel med hästarna idag. Har plockat fram selen till Winzent så vi kan ta en tur när det inte regnar.  Alla småpojkarna är sugna på aktivitet nu!!! 


Ingen idé att ta några bilder i detta grådask så jag slänger in lite häsrliga sommarbilder istället!  Varsågoda!!


Här är jag med "min" Jedi som alltid la sig ner en stund i hagen efter ridningen.  Florida 2011. 


Här är Lillebror och jag på kurs för 5-stjärninga Parelliinstruktören David Lichman. Sommaren 2010. 


    Mina fina föl, Amiir och Dante. Sommaren 2010.  Mamma till Amiir i mitten.


  


  Tuva är djupt koncentrerad när hon fick låna gamla fina Effi av Martina!

 


  Martina och Effi på NH-kurs i Skäfshult. Extreme friendlygame!!  Mamma Hillevi är med och hjälper till!  

   


 Ha det nu gott alla därute!!  //Ewa

Av Ewa Angantyr - 27 december 2011 22:02

Jag har ju alltid tyckt att hästar ska gå fritt ute med möjlighet att ligga under tak.  Här på vår nya gård finns en lösdrift som är 9*6 meter. Alltså 54 kvm. När jag räknar ut hur mcket mina sex killar behöver så kommer jag fram till att 36 kvm är rätt mått.  De har alltså nästan 20 kvm mer än lagen säger.

Nu är ju vi människor känslosamma och när det regnar tror vi att hästarna står inne och skyddar sig från att bli blöta - FEL! Mina hästar står fridfullt på vallen och knaprar gräs i regn.  Men när det blåser hårda vindar och är 0-gradigt då går de väl in??  FEL - de är kvar på vallen äter, mår fint och har ingen tanke på att gå in.

Jag går ut och hämtar dem, ger dem mat i lösdriften och tror att de stannar där  -  FEL de lämnar mat och går ut och äter gräs i regn och blåst!  Så vad kan vi dra för slutsater efter detta..  MINA hästar föredrar att vara ute även om det regnar och blåser.  De vill in för att äta kraftfoder, sedan vill de ut igen. En häst föredrar att vara ute mot att vara inne!!

Varför finns det ingen lag på att hästar ska få ha sitt naturliga beteende och vara tillsammans med andra hästar och få röra sig fritt utomhus?? I dessa dagar så kräver vi att få äta kött från glada utegrisar och ägg från höns som får gå ut men vi tycker det är ok att stänga in hästen som är ett stäpplevande djur i en box som är 3*3 mter!

Hur kan det få vara så??  Alla vill vi våra hästar väl och vi bäddar åt dem, har en fin box åt dem och tar in dem när det blir mörkt och fodrar dem...  Vid 4 blir det mörkt så här års och det betyder att hästen får stå inomhus mellan fyra och ca 8 på morgonen.  Det innebär 16 timmar i en box. 8 timmar i begränsad hage.  Hur naturligt är det?? Hade vi accepterat det på något annat djur??  Tänkvärt..


Idag har jag och Lillebror ridit ut i bokskogen med bästa grannen Sandra och hennes häst Freja!  Det var kul och Sandra visade mig en ny väg. Vi red nog ca en timme och Lillebror hade väldigt ont i fötterna - måste köpa boots!! Bokskogen var så ljuvlig och ger så mycket energi!!  Hemma igen så hämtade jaqg Hidalgo och gick en promenad med honom.  Han skötte sig utmärkt och var lugn och fin!!

Mocka, fixa i stallet innan det var dags att gå in igen!


God fortsättning på er alla!!!  //Ewa



  

Av Ewa Angantyr - 25 december 2011 16:03


  

Nu har det gått några veckor sedan min fina och högt älskade familjemedlem, Princess, fick komma till de evigt gröna ängarna.  Jag har inte orkat skriva om det tidigare... 
Jag hittade Princess på Burhults stuteri i Lerum och hon kom till mig som åring 1988 och bodde då med mig på Wången i två år. Hon var så fin och så snäll. Vi fick 23 år tillsammans. Gått igenom både roliga och mindre roliga saker tillsammans. Tack och lov att jag hittade Bränna-Karin i tid så jag kunde få hjälp att förstå Princess. Princess var mycket känslig som unghäst och en väldigt orolig själ. Welsh cobben avlas bara på utseende i England inte på temperament. Allt tog lång tid med henne och jag fick lära mig att ha oändligt tålamod när vi tex var ute på promenad och hon blev rädd så kunde det ta en timme att få henne lugn igen.  Ingen, som inte sett henne då, kunde tro det nu när hon på ålderns var  lugn, trygg och hade bestämda åsikter om vilken hage hon skulle vara i eller om hon inte ville vara i hagen så gick hon fritt på gården.  Hon var den som inte tuggade i sig växter som vi ville ha kvar, hon bet inte i saker eller hade sönder något. Hon var alltid snäll och glad.


Jag körde in henne och visade henne körd med gigg på premiering som fyraåring.  Med sitt första föl, Nahéma, vid sidan körde jag henne, stolt som en tupp!  Hon fick dra potatiskupen och harven i trädgårdslandet likaväl som giggen på vägarna. Hon blev en väldigt säker och fin körhäst.
Vi tävlade körning i flera år och kom till MSV sedan tyckte jag att det blev för tuffa hinder... Ofta vann vi eller kom på medaljplats i dressyren men jag tordes aldrig köra för fullt i hindren så där kom vi ofta långt ner. Jag var så rädd att vi skulle fastna och jag skulle göra Princess illa.  Jag tränade hela tiden för Bränna-Karin och därför gick inridning och ridning väldigt lugnt och metodiskt till och det passade Sessan bra. 

Princess fick tre föl:  1991 fick hon ett stoföl, Nahéma, 1995 ett hingstföl som fick heta Amir och 1996 ett stoföl till som fick heta Zelda.  Det blev alla kolsvarta, precis som sin mor. 

När jag fick jobb i England så fick Princess följa med.  Jag hämtade henne med hästtransport och vi reste i 24 timmar på båt och sedan 3 timmar till på land.  I England fick hon gå med en shirehäst!!  Hästen hette Duke och var 190 cm hög och hade aldrig gått med någon annan häst tidigare. Han blev så glad!  Princess skulle visa vem som skulle bestämma och la öronen bakåt, backade emot honom men han förstod inte vad hon menade!!  Princess gick igenom hela registret för att flytta på honom: rusa emot honom, backa mot honom, visa tänderna och hugga efter honom, stegra sig emot honom. Lönlöst!! Hon bestämde sig sedan för att låta det vara. Han fattade inget i allfall!!  På håll såg de ut som sto med föl och Duke galopperade så det blev stora hål i hagen när jag tog ut Princess för att rida.  Han var så orolig att hon inte skulle komma tillbaka. Princess älskade England där gräset växer året om!!

Så var det resdags igen. Denna gång till Dalarna där jag fått jobb. 

Några fler flytter blev det och hon tog det bra.  Hon var ingen häst som fäster sig speciellt mycket vid andra hästar.


Vi tränade hela tiden mycket och 2007 var vi anmälda för att göra riddarprov för Bent Branderup!  Princess då 20 år och i väldigt fin form. Hon var jätteduktig och vi hade fått till bytena riktigt fint och piaffen och passagen satt klockrent. 
Två veckor innan provet ramlade jag av en unghäst och fick sprickor i två revben... 


Efter min långa konvalecens ville jag inte att Princess skulle tränas i den omfattningen längre utan trappa ner. Hon var utmärkt som läromästare till Tuva och älskade sina långa promenader i skogen. Tog så väl hand om Tuva. På vintrarna åkte vi  åkte kälke efter henne i skogen.

Sista åren vi hade tillsammans var hon skadad i en muskel och gick inte att rida eller köra. Hon fick vara på gården och sköta gräsytorna istället. Alla ytor som inte var hagar putsade hon så fint åt oss.


Princess fick avsluta sitt liv på vår gård och hon märkte aldrig vad som skulle ske. Hon mumsade på god mat och var lugn och tillfreds. Det var dax och jag ville inte att hon skulle behöva gå en hel vinter till med sitt onda bakben. Det blev sämre när det var kallt. Det var ändå en oerhört svår och lång process för mig.  Nu känns det ändå som det var rätt och Princess har nu inte längre ont och behöver inte stå ut med vintern utan kan träffa Talento och Amir igen på de gröna ängarna där gräset alltid växer. Hon har det bra nu igen!


Jag saknar dig, älskade Princess, men jag vet att du har det bättre nu!

Du kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta och jag glömmer dig aldrig!

Du var en speciell häst som var älskad av hela min familj!

Vila i ro så ses vi så småningom du och jag. 
Då vill jag känna din underbara varma mule mot min kind igen..

//Ewa

 

                                   

 

 

Av Ewa Angantyr - 19 december 2011 21:07

Nu har jag inte kunnat skriva på ett bra tag.  Flytten har tagit sin tid och det tog lång tid att få bredband fixat.
Flytten har gått bra!!  Hästarna kom först på plats och alla sex åkte i samma lastbil från Skäfshult till Farhult.  Nino lastade alla sex hästarna och chauffören sa att han aldrig tidigare hade varit med om en så smidig och snabb lastning av sex hästar!!  Winzent, som skulle in sist, började trava mot lastbilen för att komma in!  Chauffören körde väldigt lugnt och fint med dem och de var helt lugna när de kom fram vid 18-tiden på kvällen.  Jag hade förståss gjort iordning för dem i stallet och ledde in dem en och en i sina boxar. Jag tittade igenom dem och de mådde alla fint och hade inga skador.  Det var så skönt att ha dem hemma och jag stod länge och lyssnade på deras tuggande och gick runt och pratade med dem. De är så fina alla sex!!  Mina guldgossar!

Dagen efter kom flyttlasset!  Och Tuva och Nino! Samt åtta tackor och sex hönor + en tupp!
Det blev en hel del bärande på tunga kartonger och möbler men det kändes ändå bra.  Huset är mysigt och trivsamt.  Det vilar ett lugn över hela gården som jag gillar skarpt. Vi spånar på ett gårdsnamn men har inte kommit på något ännu. Tips emottages tacksamt!!

Tyvärr har det flyttat hit några katter.  Riktigt fina bondkatter som antagligen kommer från en gård i närheten där de flyttade och lämnade sina kattter på gården!!  Om någon av er som läser detta kan tänka er att ta hand om en katt så hör av er fort. De bor ute i kylan och jag har ingen möjlighet att ta in dem alla.  Det är hjärtskärande att se dem och jag ger dem förståss mat och husrum i stallet tills vidare men de skulle gärna hitta en egen matte eller husse som vill ha dem spinnande i soffan! 

 


Första dagen som jag släppte ut hästarna så var Hidalgo alldeles till sig. På grannens gård står det ett russ vid staketet och brunstar!!  Bara några meter från honom!  Han springer, gnäggar, skriker, springer så jag blev alldeles trött av att se honom.  Jag tänkte ge honom ett par dagar  och lugnar han sig inte så åker jag till vet med honom!!  Som tur var så tog det inte mer än en dag för honom att inse att hon inte var lovlig.  Nu står hon och skriker efter honom men han bara tittar upp för att sedan återgå till ätandet eller leken med kompisarna.  De går nu ihop alla sex så det är verkligen en liten flock nu!!  Härligt!

Förra veckan tänkte jag börja rida men då blev både jag och Tuva sjuka!  Attans förskylning med feber och halsont.

Nu har jag bott här i 19 dagar och idag var det dags att rida ut i bokskogen!  Lillebror var så sugen på att få göra nåt roligt och vi gick iväg på en av de små grusvägarna.  Det blev mycket skritt och lite trav.Jag behöver sätta igång honom igen och han har tjock päls så jag kommer ta det lugnt med honom. Eventuellt klippa honom lite innan nyår. (klipper man efter nyår så förstör man sommarpälsen) 

Det var nästan lite magiskt att rida i den glesa bokskoogen. Alla löv ligger på marken och träden står ganska glest.  Det var så fint.  Lillebror var pigg och glad som en kopp choklad!!  Liiite ont i framfötterna hade han allt eftersom skorna ha åkt av...  Min snälla granne, Sandra, är hovslagare och kom och putsade till hovarna på honom så de inte fläker sig.  Praktiskt att ha en hovis som granne!!!    Jag hoppas på att hon har tid och lust att visa mig lite ridvägar och hundpromenadvägar oxå så småningom.Sandra har en amstaff, som heter Doris, som jag tror Cayenne gärna vill leka med!!   
Lillebror blev lite svettig men vi skrittade den sista kvarten så han torkade upp fint.

Så hämtade jag Hidalgo och gick på promenad.  Han var pigg och alert och vi gick förbi Sandras sto utan att han sa något.  Gooood boy!!  Vi gjorde många halter och gick runt träd och över stock och sten.  Fina killen. 

Jag hoppas kunna åka på agilityträning med honom efter helgerna. Måste köpa en transport först bara. Blir lite långt att åka till Loxbo nu... 

Sen var det mockning och hämta Tuva. Hon hade med sig en kompis hem så jag gick ut och flyttade lite staket.

Lillebror, Winzent och Harley går på lösdriften och Hidalgo, Amiir och Hagan står inne på box på natten.  Vi tar in dem vid åtta på kvällen och släpper ut igen vid sju men de behöver äta mer än de andra. Så småningom kommer de gå ute i lösdriften alla.  De fungerar bra ihop även om Winzent kör med dem så liten han är så bestämmer han allt!! Buspojken!!


Här kommer lite bilder!

Lösdriften;


Winzents box:



          Flocken      

Elvira och Cayenne!


 


Presentation


Hej och välkommen till min blogg!!! Här kommer jag skriva om hur jag tränar mina hästar så naturligt som möjligt!

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards