Naturlig Dressyr Ewa Angantyr

Direktlänk till inlägg 19 december 2011

Första ritten i bokskogen på Linderödsåsen!!!

Av Ewa Angantyr - 19 december 2011 21:07

Nu har jag inte kunnat skriva på ett bra tag.  Flytten har tagit sin tid och det tog lång tid att få bredband fixat.
Flytten har gått bra!!  Hästarna kom först på plats och alla sex åkte i samma lastbil från Skäfshult till Farhult.  Nino lastade alla sex hästarna och chauffören sa att han aldrig tidigare hade varit med om en så smidig och snabb lastning av sex hästar!!  Winzent, som skulle in sist, började trava mot lastbilen för att komma in!  Chauffören körde väldigt lugnt och fint med dem och de var helt lugna när de kom fram vid 18-tiden på kvällen.  Jag hade förståss gjort iordning för dem i stallet och ledde in dem en och en i sina boxar. Jag tittade igenom dem och de mådde alla fint och hade inga skador.  Det var så skönt att ha dem hemma och jag stod länge och lyssnade på deras tuggande och gick runt och pratade med dem. De är så fina alla sex!!  Mina guldgossar!

Dagen efter kom flyttlasset!  Och Tuva och Nino! Samt åtta tackor och sex hönor + en tupp!
Det blev en hel del bärande på tunga kartonger och möbler men det kändes ändå bra.  Huset är mysigt och trivsamt.  Det vilar ett lugn över hela gården som jag gillar skarpt. Vi spånar på ett gårdsnamn men har inte kommit på något ännu. Tips emottages tacksamt!!

Tyvärr har det flyttat hit några katter.  Riktigt fina bondkatter som antagligen kommer från en gård i närheten där de flyttade och lämnade sina kattter på gården!!  Om någon av er som läser detta kan tänka er att ta hand om en katt så hör av er fort. De bor ute i kylan och jag har ingen möjlighet att ta in dem alla.  Det är hjärtskärande att se dem och jag ger dem förståss mat och husrum i stallet tills vidare men de skulle gärna hitta en egen matte eller husse som vill ha dem spinnande i soffan! 

 


Första dagen som jag släppte ut hästarna så var Hidalgo alldeles till sig. På grannens gård står det ett russ vid staketet och brunstar!!  Bara några meter från honom!  Han springer, gnäggar, skriker, springer så jag blev alldeles trött av att se honom.  Jag tänkte ge honom ett par dagar  och lugnar han sig inte så åker jag till vet med honom!!  Som tur var så tog det inte mer än en dag för honom att inse att hon inte var lovlig.  Nu står hon och skriker efter honom men han bara tittar upp för att sedan återgå till ätandet eller leken med kompisarna.  De går nu ihop alla sex så det är verkligen en liten flock nu!!  Härligt!

Förra veckan tänkte jag börja rida men då blev både jag och Tuva sjuka!  Attans förskylning med feber och halsont.

Nu har jag bott här i 19 dagar och idag var det dags att rida ut i bokskogen!  Lillebror var så sugen på att få göra nåt roligt och vi gick iväg på en av de små grusvägarna.  Det blev mycket skritt och lite trav.Jag behöver sätta igång honom igen och han har tjock päls så jag kommer ta det lugnt med honom. Eventuellt klippa honom lite innan nyår. (klipper man efter nyår så förstör man sommarpälsen) 

Det var nästan lite magiskt att rida i den glesa bokskoogen. Alla löv ligger på marken och träden står ganska glest.  Det var så fint.  Lillebror var pigg och glad som en kopp choklad!!  Liiite ont i framfötterna hade han allt eftersom skorna ha åkt av...  Min snälla granne, Sandra, är hovslagare och kom och putsade till hovarna på honom så de inte fläker sig.  Praktiskt att ha en hovis som granne!!!    Jag hoppas på att hon har tid och lust att visa mig lite ridvägar och hundpromenadvägar oxå så småningom.Sandra har en amstaff, som heter Doris, som jag tror Cayenne gärna vill leka med!!   
Lillebror blev lite svettig men vi skrittade den sista kvarten så han torkade upp fint.

Så hämtade jag Hidalgo och gick på promenad.  Han var pigg och alert och vi gick förbi Sandras sto utan att han sa något.  Gooood boy!!  Vi gjorde många halter och gick runt träd och över stock och sten.  Fina killen. 

Jag hoppas kunna åka på agilityträning med honom efter helgerna. Måste köpa en transport först bara. Blir lite långt att åka till Loxbo nu... 

Sen var det mockning och hämta Tuva. Hon hade med sig en kompis hem så jag gick ut och flyttade lite staket.

Lillebror, Winzent och Harley går på lösdriften och Hidalgo, Amiir och Hagan står inne på box på natten.  Vi tar in dem vid åtta på kvällen och släpper ut igen vid sju men de behöver äta mer än de andra. Så småningom kommer de gå ute i lösdriften alla.  De fungerar bra ihop även om Winzent kör med dem så liten han är så bestämmer han allt!! Buspojken!!


Här kommer lite bilder!

Lösdriften;


Winzents box:



          Flocken      

Elvira och Cayenne!


 


 
 
Ingen bild

Anna

19 december 2011 23:37

Kolla med byaföreningen! Gården kanske redan har ett namn! Om inte så kanske det finns något "smeknamn"? Fråga de gamla i byn. De har ett namn för nästan varje gård. :D

Ewa Angantyr

20 december 2011 19:14

Jag vet att gården tidigare hette Galateagården men hon som hade det namnet var registrerad uppfödare på både häst och hund och det känns fel att använda det namnet. Smeknamnet "Tjyvanästet" känns inte heller så kul.... //Ewa

 
Ingen bild

Sandra

28 december 2011 00:12

hej Granne!
Galateagården tog förra ägaren och tjyvanästet kallas vår gård också -och vi som håller på med gycklerier och annat bus tycker det passar bra här ;-D Så det är redan paxat!
Har visst bott en hel del "bus" här för länge sen och namnet kommer därifrån...
Håller med Anna att Byaföreningen är bra att kolla med, finns gamla från bygden som har koll på allt här ute!
En sån trevlig blogg förresten, kul att läsa. Men sorgligt med din svarta Princess. Ses snart!
//Sandra

Ewa Angantyr

28 december 2011 16:59

Hej Granne! Tack!!
Jag loooovar att inte norpa ert namn!
Vill inte heller använda Galateagården men kommer försöka söka bakåt i tiden om det finns nåt namn. Annars får jag hitta på nåt bra!! Vi ses!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa Angantyr - 23 januari 2014 11:42


Hej! Jag har nu inte skrivit på denna bloggen på över ett år och känner inte heller att jag har tid just nu att göra det.  Kanske fortsätter jag så småningom men i dagsläget om du vill veta vad som händer med Naturlig Dressyr så skicka en vänförfråga...

Av Ewa Angantyr - 27 december 2012 00:15

Vi har haft  en skön helg och gott om tid att förbereda all mat och alla klappar.  Det kom så härligt mycket fin snö och var några grader kallt men tyvärr så började det töa bort dagen innan julafton.  Det var ändå en hel del kvar så en vit jul blev ...

Av Ewa Angantyr - 14 december 2012 09:25

Riverdance är en kille som är orolig och rädd av sig.  Ganska vanligt att de svanska halvbloden är tittiga, oroliga och flyktbenägna.  I min mening så avlar man för myckeet på gångarter och för lite på temperament.  Det är så mång ryttare som inte kl...

Av Ewa Angantyr - 12 december 2012 10:48


Jag har just skrivit en artikel för Naturalhosremanship.ifokus.se om True Connection så jag ut den här oxå!!   Vad är True Connection Del 1 Jag hade förmånen att kunna vara med på en kurs i England för Ingela Larsson-Smith som grundat begreppet...

Av Ewa Angantyr - 3 december 2012 22:16

Lillebror har ju påbörjat piaffen och nu tränar vi det ganska frekvent så vi kan komma vidare.  Han är så ambitiös och vill så mycket att det ofta blir galopp på stället eller levad men jag väntar ut honom till han har enjämn och fin travtakt några s...

Presentation


Hej och välkommen till min blogg!!! Här kommer jag skriva om hur jag tränar mina hästar så naturligt som möjligt!

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards