Naturlig Dressyr Ewa Angantyr

Direktlänk till inlägg 27 december 2011

Min fina lösdrift

Av Ewa Angantyr - 27 december 2011 22:02

Jag har ju alltid tyckt att hästar ska gå fritt ute med möjlighet att ligga under tak.  Här på vår nya gård finns en lösdrift som är 9*6 meter. Alltså 54 kvm. När jag räknar ut hur mcket mina sex killar behöver så kommer jag fram till att 36 kvm är rätt mått.  De har alltså nästan 20 kvm mer än lagen säger.

Nu är ju vi människor känslosamma och när det regnar tror vi att hästarna står inne och skyddar sig från att bli blöta - FEL! Mina hästar står fridfullt på vallen och knaprar gräs i regn.  Men när det blåser hårda vindar och är 0-gradigt då går de väl in??  FEL - de är kvar på vallen äter, mår fint och har ingen tanke på att gå in.

Jag går ut och hämtar dem, ger dem mat i lösdriften och tror att de stannar där  -  FEL de lämnar mat och går ut och äter gräs i regn och blåst!  Så vad kan vi dra för slutsater efter detta..  MINA hästar föredrar att vara ute även om det regnar och blåser.  De vill in för att äta kraftfoder, sedan vill de ut igen. En häst föredrar att vara ute mot att vara inne!!

Varför finns det ingen lag på att hästar ska få ha sitt naturliga beteende och vara tillsammans med andra hästar och få röra sig fritt utomhus?? I dessa dagar så kräver vi att få äta kött från glada utegrisar och ägg från höns som får gå ut men vi tycker det är ok att stänga in hästen som är ett stäpplevande djur i en box som är 3*3 mter!

Hur kan det få vara så??  Alla vill vi våra hästar väl och vi bäddar åt dem, har en fin box åt dem och tar in dem när det blir mörkt och fodrar dem...  Vid 4 blir det mörkt så här års och det betyder att hästen får stå inomhus mellan fyra och ca 8 på morgonen.  Det innebär 16 timmar i en box. 8 timmar i begränsad hage.  Hur naturligt är det?? Hade vi accepterat det på något annat djur??  Tänkvärt..


Idag har jag och Lillebror ridit ut i bokskogen med bästa grannen Sandra och hennes häst Freja!  Det var kul och Sandra visade mig en ny väg. Vi red nog ca en timme och Lillebror hade väldigt ont i fötterna - måste köpa boots!! Bokskogen var så ljuvlig och ger så mycket energi!!  Hemma igen så hämtade jaqg Hidalgo och gick en promenad med honom.  Han skötte sig utmärkt och var lugn och fin!!

Mocka, fixa i stallet innan det var dags att gå in igen!


God fortsättning på er alla!!!  //Ewa



  

 
 
Ingen bild

Anette K Peereboom

28 december 2011 00:05

Ja där ser man. När djuren får bestämma själva blir det inte som vi tror. Vi människor borde kanske lära oss något av det.

 
Carina Liljeborg

Carina Liljeborg

28 december 2011 07:47

Håller helt med vi har ju våra köttdjur ute och det är eg endast när det är som varmast på sommaren som de uppsöker ligghallen. Härligt att läsa det du skrivit. Varma hälsningar från britten Knubbe om du kommer ihåg min stora röda britthane. God fortsättning...

http://Www.sparlina.se

Ewa Angantyr

28 december 2011 16:57

Klart jag kommer ihåg Knubbe!!! Har du honom kvar? God fortsättning till dig oxå!!

 
mia

mia

28 december 2011 17:19

Hej,
kul att finna din blogg.Har läst om din nya gård, din preesentation , som gjorde att jag blev ännu lite mer nyfiken.
Läser just nu Phillipe Karl och tycker det är intressant, rider vid olika tillfällen för Charlotte Wittbom, som håller träningar i Klassisk Dressyr lite då och då i Sverige.
Har glott lite på videos från kvinnan vid namn Barbara och gillar vad jag ser. Och så har jag läst att du har raser som attraherar , för egen del!
Däremot håller inte med om allt allt, när det gäller utevistelse, mycket, men inte allt.
mia

http://www.jonshage.bloggplatsen

Ewa Angantyr

28 december 2011 20:26

Hej och välkommen till min blogg!! Vad var det du inte håller med om?? **nyfiken**
//Ewa

 
mia

mia

29 december 2011 11:48

Började fundera...om sex pållar, ska dela på 36 kvm ( gäller ju inte dina, då de har plenty med mer plats) innebär, det, att någon alltid , ständigt blir " flyttad på". Djur är djur och har sina beteenden. De äldre, får flytta sig för yngre, hur god vänner de än är. Samma gäller vid fodring, beroende hur man gör., såklart. Vid lösdrift, är det ytterst viktigt, att man har bred in/utgång, så att det inte " stoppas" igen.
Beroende var man befinner sig, är det inte alla pållar som uppskattar att stanna ute, dygnet runt.De m besökt Skånska slätten och känt hur vinden sliter i allting, regnet som piskar på tvären, dygn in och dygn ut, kan nog inse, att pållarna mer än gärna " ruggar " i skydd.
Vet att du skriver om dina hästar, och har full respekt , fö din hästhantering! Mitt lilla sto, behöver få komma in, efter en dag ute. Hon är den som har koll och bevakar, att flocken inte ska råka ut för något. Hon är helt enkelt beroende av att " se att alla pållarna är på sin plats" och kan slappna av. Såklart beror det på, hur man vill använda sin /a pållar. Vår äldsta pålle, slipper ha bry , med att bli flyttad för jämnan ,snär han äter hö ute, av de yngre , så för honom är boxen också en frison.
Allt beror på hur man umgås med sin häst i vardagen, om man ger den stimulans , socialt med andra pållar och med egna närvaron och hurdana hagar som erbjuds. Våra boxar är 15 kvm. Fem pållar delar på 3.5 hektar mark. Har möjlighet att göra lösdrift på vår gård, haft tankar på det och har ej heller " stängt" dörren för det...så , vem vet,,,men just de individe vi har nu, mår väldigt bra, i den situation de befinner sig i.
Kul, med din blogg, som har inriktning, på det som, för egen del, attraherar !

http://www.jonshage.bloggplatsen

Ewa Angantyr

29 december 2011 19:19

Roligt att höra dina funderingar. Jag tror nog att alla hästar skulle må bra av att bo i en väl fungerande flock i lösdrift. Det finns flera studier gjorda i bla Tyskland som "bevisar" att de mår bra av det. Mindre stress, lugnare individer, mindre sjuka osv. MEN det kräver naturligtvis att vi kan ge dem en stimulerande miljö! Att sätta hästar i en liten hage på Skåneslätten mår ingen häst bra av! Men då väljer man mellan två typer av boende där ingen av dem är optimalt för häst. Hagarna måste vara tillräckligt stora och med varierad natur. Det ska helst finnas naturliga vindskydd i form av träd, berg etc. Två stora öppningar så ingen av hästarna kan ställa sig i dörröppningen och hindra alla från att gå in. Det är inte heller bra att ge foder i lösdriften då det tar fram konkurrens hos hästarna och det är risk för bråk. Helst ska det finnas fri, begränsad tillgång. (nät) Och visst flyttas de runt. Det är normalt hästbeteende men ibland står de oxå sida vid sida alla sex (mina) och njuter av varandra. Jag kan även känna att nu ska de in i box för det är så hemskt väder men jag får då gå ut i hagen och hämta dem på kvällen... Visst tycker de det är skönt att komma in men jag tror oxå att det är att de får sitt kraftfoder inne och att det får all uppmärksamhet av mig inne. Ingen av dem tvekar när jag släpper ut dem igen :)
Många tar ju in sina hästar innan det blir mörkt och släpper ut när det blir ljust. Nu på vintern innebär det att hästarna får då stå inne 16-17 timmar...
Sen tror jag säkert att det finns vissa väldigt ranglåga hästar som mår bra av att få sin frizon i box några timmar per dag.
Det är ju individer och har olika ehov men ofta tillfredställs människans behov före hästens. //Ewa

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa Angantyr - 23 januari 2014 11:42


Hej! Jag har nu inte skrivit på denna bloggen på över ett år och känner inte heller att jag har tid just nu att göra det.  Kanske fortsätter jag så småningom men i dagsläget om du vill veta vad som händer med Naturlig Dressyr så skicka en vänförfråga...

Av Ewa Angantyr - 27 december 2012 00:15

Vi har haft  en skön helg och gott om tid att förbereda all mat och alla klappar.  Det kom så härligt mycket fin snö och var några grader kallt men tyvärr så började det töa bort dagen innan julafton.  Det var ändå en hel del kvar så en vit jul blev ...

Av Ewa Angantyr - 14 december 2012 09:25

Riverdance är en kille som är orolig och rädd av sig.  Ganska vanligt att de svanska halvbloden är tittiga, oroliga och flyktbenägna.  I min mening så avlar man för myckeet på gångarter och för lite på temperament.  Det är så mång ryttare som inte kl...

Av Ewa Angantyr - 12 december 2012 10:48


Jag har just skrivit en artikel för Naturalhosremanship.ifokus.se om True Connection så jag ut den här oxå!!   Vad är True Connection Del 1 Jag hade förmånen att kunna vara med på en kurs i England för Ingela Larsson-Smith som grundat begreppet...

Av Ewa Angantyr - 3 december 2012 22:16

Lillebror har ju påbörjat piaffen och nu tränar vi det ganska frekvent så vi kan komma vidare.  Han är så ambitiös och vill så mycket att det ofta blir galopp på stället eller levad men jag väntar ut honom till han har enjämn och fin travtakt några s...

Presentation


Hej och välkommen till min blogg!!! Här kommer jag skriva om hur jag tränar mina hästar så naturligt som möjligt!

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards