Naturlig Dressyr Ewa Angantyr

Direktlänk till inlägg 29 december 2011

Vila ger färdighet!

Av Ewa Angantyr - 29 december 2011 19:38

Nu har jag igen fått bevisat att vila gör stor nytta för hästens utbildning!!  Lillebror är inte tränad på ridbanan sedan början av november och idag var det dags att inviga nya ridbanan.  Banan är i dåligt skick med massor av ogräs. De förre ägarna gjorde ett stor bål med saker som de eldade upp innan vi flyttade in och där hittar man glasskärvor, metalldelar, skruv och spik :-(    Vi har krattat och rensat men hittar fortfarande det ena efter det andra.


 Här eldades det sopor!


  Såhär ser ridbanan ut just nu!  Stor förbättringspotensial!

   


Lillebror har lånat Hidalgos grimma. 

 

Jag började med att skritta Lillebror on-line med 12' linan.  Gick igenom lång och låg och sedan flytta ut bakdelen i skritt. Bibehålla böjning och undertramp med inre bakbenen under tyngdpunkten.  Sedan fortsatte vi med övergångar till trav och vändningar igenom volten.  Sidvärtsövningar längs långsidorna och slutor.  Lillebror var väldigt ambitiös och ville hela tiden gör rätt!  Fick besök av en granne så det blen en naturlig paus på en kvart innan ´vi började med galopp.  Ett par gånger i båda varven som gick fint. Samlad och utan att dra något i den korta linan. Super.  Han avslutade passet med att erbjuda galopp från skritt och gjorde ett par superfina galopfattningar óch behöll den fina, samlade galoppen ett helt varv!  Superstar!!!  Med sin isbjörnspäls och den något tunga ridbanan (regnat i veckor nu...) blev han svettig på bogen och i flankerna.  


Hämtade Winzent för att gå en promenad i skogen men det blåste ganska hårt så jag höll mig på öppen mark. Gjorde onlineövningar med att flytta ut bakdelen och göra vändningar i skritt och trav.  Han lyssnade fint och busade bara liiite..;)    Sedan satt Tuva upp och vi gick en kort runda på grusvägarna. Mysigt!


 Tyvärr blir hagarna väldigt leriga i det här varma och regniga vädret!
 

Hidalgo stod på tur nu och jag gick ut med honom på vägen och vi mötte en granne som red förbi med sin vallack.  Hidalgo är ju hingst så det blev bra träning för honom.  Han var väldigt nyfiken men höll sig lugn och fin.  Vi tränar på att han ska följa mig, stanna när jag stannar och gå i den takt jag går på lös lina. Vara uppmärksam och lyssna på mig även när det finns störingar såsom andra hästar med reflextäcken och grannens sto. ;)  Men han är ju bara två år och uppför sig fint och är nyfiken, framåt och GLAD!!  Härlig kille!!


Sedan var det dags att fixa hönät och fylla på vatten, se över fåren och hönsen. 

Det är så skönt att gå en vända på kvällen och titta så att alla djur mår fint.. att se dem tugga hö och vilja ha lite klappar och smek av oss tvåbeningar.  Livskvalité!


//Ewa 

 
 
Magda

Magda

2 januari 2012 22:51

Jobbigt med skräpeldning på ridbanan...är alltid nojjig för gamla skruvar då jag haft 2 bekannta vars hästar haft 6-8 v.boxvila efter skräp/metallskruv upp i hoven!:-(
Och vilken underbar lösdrift du verkar ha fått! Intressanta inlägg dessutom, mina ligger utslagna ett par ggr/dygn i halmen och sover/vilar.Och när de vilat färdigt spelar det inte så stor roll vilket väder det är...är det dags att gå ut och sträcka på benen/ springa lite/äta eller gå och dricka så är det, verkar inte som om vädret spela någon roll.De följer sina rutiner liksom! Jag plockade dock in dem nyårsafton och de var mäkta irriterade över att fått stå inne hela natten:-O

http://www.descarada-de-fenix.blogspot.com

 
Ann-Britt

Ann-Britt

30 januari 2012 11:22

Låter som våra förra ägare. Alltid lika spännande att se vad som dyker upp... eller inte.

http://www.gustavsborgpre.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa Angantyr - 23 januari 2014 11:42


Hej! Jag har nu inte skrivit på denna bloggen på över ett år och känner inte heller att jag har tid just nu att göra det.  Kanske fortsätter jag så småningom men i dagsläget om du vill veta vad som händer med Naturlig Dressyr så skicka en vänförfråga...

Av Ewa Angantyr - 27 december 2012 00:15

Vi har haft  en skön helg och gott om tid att förbereda all mat och alla klappar.  Det kom så härligt mycket fin snö och var några grader kallt men tyvärr så började det töa bort dagen innan julafton.  Det var ändå en hel del kvar så en vit jul blev ...

Av Ewa Angantyr - 14 december 2012 09:25

Riverdance är en kille som är orolig och rädd av sig.  Ganska vanligt att de svanska halvbloden är tittiga, oroliga och flyktbenägna.  I min mening så avlar man för myckeet på gångarter och för lite på temperament.  Det är så mång ryttare som inte kl...

Av Ewa Angantyr - 12 december 2012 10:48


Jag har just skrivit en artikel för Naturalhosremanship.ifokus.se om True Connection så jag ut den här oxå!!   Vad är True Connection Del 1 Jag hade förmånen att kunna vara med på en kurs i England för Ingela Larsson-Smith som grundat begreppet...

Av Ewa Angantyr - 3 december 2012 22:16

Lillebror har ju påbörjat piaffen och nu tränar vi det ganska frekvent så vi kan komma vidare.  Han är så ambitiös och vill så mycket att det ofta blir galopp på stället eller levad men jag väntar ut honom till han har enjämn och fin travtakt några s...

Presentation


Hej och välkommen till min blogg!!! Här kommer jag skriva om hur jag tränar mina hästar så naturligt som möjligt!

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards