Naturlig Dressyr Ewa Angantyr

Direktlänk till inlägg 29 januari 2012

Is, kyla och vind

Av Ewa Angantyr - 29 januari 2012 20:46

Tänk om det inte hade varit plusgrader när snön kom! Då hade det varit snö överallt nu och inte en massa is!!  Jag har ju hästarna oskodda så ishalka är så trist!  Har tränat unghästarna i lösdriften istället. En massa friendly game med kvastar, lekpinne och påsar. De är så roliga, mina ungkillar. Alla vill vara med och slåss om min uppmärksamhet. Hidalgo är väldigt noga med att få vara först i centrum. Han bryr sig inte särskilt när jag har kvasten på ryggen och över huvudet.  Inte heller när jag har repen runt benen och magen.  Ibland står han nära kanten på lösdriften så jag kan hänga lite på honom oxå. Inget konstigt med det.

Att träna hästarna helt lösa ger mig information om vem som verkligen vill träna!  Den som inte vill kan gå sin väg!!   Alla fyra står kvar och väntar på sin tur... :)

Amiir har skjutit iväg i höjd och ser ut som en dragracer. Han kommer bli en otroligt vacker kille!  Och så klok.  Han vill så gärna vara med mig och komma ut och göra någonting. Samtidigt är han känslig och uppmärksam. En toppenkille!!  Lär honom att gå undan för tryck överallt. På nacken, på baken, på benen osv. Borstar, pysslar och lyfter hovar. Att gödsla med friendly game är bra!!

Harley har blivit mycket bättre med sin osäkerhet. Han har förstått att jag inte vill honom något illa och när den känslan dykt upp hos honom så blir han väldigt tillitsfull och vänlig.  Han är ju så fin!!  Mätte honom oxå till 146 cm så han bör blir ca 150 cm drygt. Precis perfekt!  Harley har gått med ut på promenader och sköter sig väldigt bra! 

Lilla söta Winzent styr och ställer i hagen men när vi jobbar med honom är han foglig och älskar uppmärksamheten. Tuva har tränat falling leaf på banan och även sidvärtsrörelser. 


Ikväll åkte Hagan till sin nya matte som bättre ska kunna ta hand om hans dåliga hovar...  Det är så sorgligt att en häst med supertemperament och superexteriör ska få så dåliga hovar.  Iva kommer att ge honom en andra chans och jag är så tacksam för det!! 


Ser fram emot nästa vecka då jag ska ge lektioner i Vetlanda!! Ser oxå fram emot mässan i Hästveda! Har inte så mycket mer än en broschyr att ge ut men det ska bli kul att träffa en massa hästmänniskor där!


Jag har även ännu en filmkväll och en demo av "de sju lekarna" inplanerat, Härlliga ljus och vår kommer bara närmare och närmare!!! :)  Ska försöka få ut information om mina fyra kurser här hemma i sommar den här veckan.  Och mer info om Karen Rohlfkursen..   Vi hörs snart igen!!!   //Ewa



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa Angantyr - 23 januari 2014 11:42


Hej! Jag har nu inte skrivit på denna bloggen på över ett år och känner inte heller att jag har tid just nu att göra det.  Kanske fortsätter jag så småningom men i dagsläget om du vill veta vad som händer med Naturlig Dressyr så skicka en vänförfråga...

Av Ewa Angantyr - 27 december 2012 00:15

Vi har haft  en skön helg och gott om tid att förbereda all mat och alla klappar.  Det kom så härligt mycket fin snö och var några grader kallt men tyvärr så började det töa bort dagen innan julafton.  Det var ändå en hel del kvar så en vit jul blev ...

Av Ewa Angantyr - 14 december 2012 09:25

Riverdance är en kille som är orolig och rädd av sig.  Ganska vanligt att de svanska halvbloden är tittiga, oroliga och flyktbenägna.  I min mening så avlar man för myckeet på gångarter och för lite på temperament.  Det är så mång ryttare som inte kl...

Av Ewa Angantyr - 12 december 2012 10:48


Jag har just skrivit en artikel för Naturalhosremanship.ifokus.se om True Connection så jag ut den här oxå!!   Vad är True Connection Del 1 Jag hade förmånen att kunna vara med på en kurs i England för Ingela Larsson-Smith som grundat begreppet...

Av Ewa Angantyr - 3 december 2012 22:16

Lillebror har ju påbörjat piaffen och nu tränar vi det ganska frekvent så vi kan komma vidare.  Han är så ambitiös och vill så mycket att det ofta blir galopp på stället eller levad men jag väntar ut honom till han har enjämn och fin travtakt några s...

Presentation


Hej och välkommen till min blogg!!! Här kommer jag skriva om hur jag tränar mina hästar så naturligt som möjligt!

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards