Naturlig Dressyr Ewa Angantyr

Direktlänk till inlägg 31 januari 2012

Revisorn Lillebror...;)

Av Ewa Angantyr - 31 januari 2012 08:49

Hej alla!

Jag hade förmånen att få en hel dag med författaren till boken "Is your horse a rockstar" när jag var i Florida hos Karen Rohlf våren 2011. Det är snart ett år sedan jag åkte dit... Oj, vad tiden går fort!

Jag har ju lärt mig om Parellis fyra olika personligheter tidigare left brained extrovert, right brained extrovert, left brained introvert och right brained introvert.  Dessa gav mig väldigt mycket information som jag inte visste innan jag började med Parelli.   Bilden visar en Left Brained Introvert som Lillebror är enligt Parellis horsenalitychart. 
"Du kan inte få mig att göra det!!

   

Sedan har flera av de stora NH-tränarna gett ut böcker med en massa olika sätt att se hästens personligheter och jag har inte tagit till mig dem för jag har tyckt att de varit väldigt flummiga. Jag tror inte heller att man kan se på hästens öron eller virvlar för att konstatera att hästen har en viss personlighet.

MEN när jag fick höra föreläsningen av Dessa Hockley och även gå igenom alla de hästar som just då fanns på Karens gård så började jag klura ut vad Lillebror kunde vara för nåt.
Han är Dominant. Nr två i flocken av sex hästar. Just dominant eller underlägsen har ju väldigt stor betydelse för hur jag behöver agera som ledare. Han är Lat.  Lillebror är inte superlat men han behöver motiveras för att gå fram och i hagen står han mest still.  Eftersom han är dominant så är det ingen smer än Winzent som kan flytta honom i hagen.  Han är Rädd.  Han tror allt är farligt tills man har bevisat för honom att det inte är farligt. Nya saker är läskiga och nya miljöer är läskiga.  Vi har jobbat mycket på detta och det blir bättre och bättre men hans grund är RÄDD.  Sista egenskapen som man behöver är om hästen är social eller ensamvarg.  Lillebror är definitivt Social.  Han vill vara med sin flock och han vill vara med mig. Kommer fram till oss i hagen och är vän med de andra hästarna. Han gillar uppmärksamhet.

Så jag kan sammanställa Lillebror Dominant (D) lat (L=lazy) rädd (A=aloof) social (F=friendly) och detta gör honom till en

 REVISOR i boken. Se bild ;)

    Bilden är tagen ur Dessas bok.


Hur är då en Revisor??

Ja, som titeln redan säger så är han inte särskilt "wild and crazy". Endast ett fåtal av topp-tävlingshästar är "Revisor".

En revisor vill att livet ska vara förutsägbart inte äventyrligt. De är ärliga och rättfram. Visar vad de tycker. Och de vill att du ska vara likadan. De KRÄVER rättvis behandling. De visar dig respekt men de vill inte bli puschade. De är starka och stadiga om de får leva i sin fyrkant. Livet ska ha en rutin och ordning!!

De är de minst sociala av de sociala personligheterna. Den dominanta och lata delen i deras personlighet ger dem en mild styrka och beslutsamhet medan den rädda och sociala biten ger dem känslighet.  Här har man alltså en lat häst somssamtidigt är väldigt känslig!  Ovanlig kombination. Det kan bli så i träningen att man måste få hästen att göra något (en dominant häst kan säga "jag tänker inte göra det och räcka ut tungan åt dig (utan rädsla) se Parellis Horsenality)  Men när du säger till så kan det bli för mycket för honom och han kan överreagera och bli spänd. Det är rädslan i dem som ofta sitter gömt inom dem.   De vill så gärna vara lugna, starka killar men rädsla eller dominans dyker upp och gör dem lite splittrade.

Dominansen visar de väldigt gentlemannamässigt men kan komma fram starkt om man inte respekterar dem och deras behov av ett inrutat liv utan för många nymodigheter.

Alltid när dominans och lat finns i samma individ måste man vara kreativ och kunna motivera varför de ska göra saker för oss. Den här killen behöver en massa friendly game så att du hela tiden håller dig på hans sida. De vill känna sig trygga. Deras negativa sidor kan vara att de blir sura och uttråkade.

De vill vara duktiga och arbetar bra om du bara uppskattar dem för det dem gör och är!  Då blir han din stadiga och pålitliga partner!

Att tänka på den här hästen som en revisor hjälper dig i träningen. Vad vill en revisor ha? Ärlighet, pålitlighet, fasta rutiner, planering, noggranhet och ett öga för detaljer.

Om man bryter hans regler för många gånger så kommer han att bygga upp motstånd och han kommer att bli mindre social. Han kommer att bli ointresserad av både dig och arbete.


Nyckeln är att engagera den här killen på ett positivt sätt. De älskar att få belöning i form av klapp och smek och godis. De upprepar gärna övningar så länge du är nöjd med deras försök och framsteg. Ha alltid en plan i din träning och håll dig till den,  Han kommer att inspirera dig till ordning och reda och att hålla dig till din plan.


Han är en bra häst att rida i skogen och långa turer med. Tävlingar uppskattas inte för det är alldeles för läskigt. Distansridning är för jobbigt för honom. Som körhäst skulle han vara stark och ärlig. Om han ska tävla i körning ska det inte vara i enbet.


När de fått lära sig sin gren så är de gärna skolhästar åt elever!! Så länge det inte blir alltför många timmar per dag ;)


Fritt översatt ur Dessas bok.


Allt som står om Revisorn i Dessas bok stämmer väldigt väl på Lillebror! 

Det är så intressant att läsa om olika personligheter och försöka klura ut vilka man har i stallet.  Det är ju självklart att alla hästar är olika men vilken tränare tar först reda på vilken personlighet elevens häst har? Det är ju en väldig skillnad att träna en Revisor och en Rockstar tex.  Hmmmm...jag kommer kanske att göra ett personlighetstest att dela ut till elever så jag kan se vad de har!?   Vore ju kul att se hur många av dessa 16 personligheter som det finns och vilka det finns mest av. Och minst. Vi vill ju alla ha den bästa personligheten men den bästa är ju olkia för oss.  Vill vi ha en stadig och trygg häst att rida ut i skogen med eller en pigg, känslig häst att hoppa fälttävlanshinder med?  Tänk om det stod i annonserna:


Halvblod, 6 år

Valack

Brun

162 cm

En tydlig "The reluctant rockstar"

Säljes för 100 000;-

Ring: 1234-56789


Tänk vad mycket mer infomation vi skulle få med  en sådan annons ;)


Ha det gott!!

//Ewa



 
 
Magda

Magda

1 februari 2012 19:55

Det går verkligen upp och ner här med träning av mina hästtjejer, men när jag läser din blogg så infinner sig ett lugn och jag tänker "jag tar med mig den energin ut imorgon till mina och mitt"... Kul att läsa om din "revisor"!:-)

http://www.descarada-de-fenix.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa Angantyr - 23 januari 2014 11:42


Hej! Jag har nu inte skrivit på denna bloggen på över ett år och känner inte heller att jag har tid just nu att göra det.  Kanske fortsätter jag så småningom men i dagsläget om du vill veta vad som händer med Naturlig Dressyr så skicka en vänförfråga...

Av Ewa Angantyr - 27 december 2012 00:15

Vi har haft  en skön helg och gott om tid att förbereda all mat och alla klappar.  Det kom så härligt mycket fin snö och var några grader kallt men tyvärr så började det töa bort dagen innan julafton.  Det var ändå en hel del kvar så en vit jul blev ...

Av Ewa Angantyr - 14 december 2012 09:25

Riverdance är en kille som är orolig och rädd av sig.  Ganska vanligt att de svanska halvbloden är tittiga, oroliga och flyktbenägna.  I min mening så avlar man för myckeet på gångarter och för lite på temperament.  Det är så mång ryttare som inte kl...

Av Ewa Angantyr - 12 december 2012 10:48


Jag har just skrivit en artikel för Naturalhosremanship.ifokus.se om True Connection så jag ut den här oxå!!   Vad är True Connection Del 1 Jag hade förmånen att kunna vara med på en kurs i England för Ingela Larsson-Smith som grundat begreppet...

Av Ewa Angantyr - 3 december 2012 22:16

Lillebror har ju påbörjat piaffen och nu tränar vi det ganska frekvent så vi kan komma vidare.  Han är så ambitiös och vill så mycket att det ofta blir galopp på stället eller levad men jag väntar ut honom till han har enjämn och fin travtakt några s...

Presentation


Hej och välkommen till min blogg!!! Här kommer jag skriva om hur jag tränar mina hästar så naturligt som möjligt!

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards