Naturlig Dressyr Ewa Angantyr

Direktlänk till inlägg 2 februari 2012

Slowfeeda

Av Ewa Angantyr - 2 februari 2012 09:05

Jag har sedan flera år slowfeedat mina hästar. Dvs jag ger dem "fri begränsad tillgång" på stråfoder.  Det här med mat åt hästarna är ju en pågående diskussion och jag har alltid ansett att hästar behöver stråfoder så gott som hela tiden och kraftfoder om de har säskilda behov. Tex växande unghästar eller hårt jobbande hästar. Med hårt jobb menar jag tex ridning två-tre timmar per dag, körning i skogen flera timmar, prestationshästar i hoppning och dressyr.  För en timmes normal ridning varje dag behöver de flesta inget annat än hö, vatten och mineraler.

 

Den enorma överkomsumtionen av kraftfoder tror jag grundar sig i hur okunniga de flesta av oss är i foderlära och hästens matsmältningsfunktioner. När man hör hur en del hästar som står på spån i boxen, går i hage utan gräs får flera kilo kraftfoder och ett fåtal kilo hö undrar man varför kunskapen är så låg om hästens basala behov??  När jag gick min utbildning till Friskvårdskonsult för häst så de tre dagar som var om hästens matsmältning så var föreläsare från Krafft där en dag!!  Hur trovärdigt blir det??  Som tur var så var det bara en dag!  


Magens syra-producerande körtlar producerar magsaft 24 timmar på dygnet! Det här är en pågående process även när hästen inte äter. Magsyran är nödvändig för att enzymet pepsin effektivt skall bryta ner proteinerna. Magsyran
förstör effektivt nästan alla mikroorganismer som passerar ner med maten.
Vad händer då med hästens mage när det blir långt mellan utfodringstillfällena?

Jo, magsyran fortsätter att droppa ner i magsäcken men har ingen uppgift eftersom magen är tom.. hästen känner instinktivt att den behöver äta och pillar i sig vad som finns. Börjar äta på väggarna, stolpar, rötter osv. Kan den inte äta är risken stor att den utvecklar någon form av stereotypt beteende. (krubbitning, vävning, boxvandring osv) Den känner en frustration och måste på något sätt få utlopp för den.

Man vet oxå att risken för magsår ökar drastiskt med för stor giva kraftfoder och för liten giva stråfoder.

Bland tävlingshästar har 90% magsår men även föl som fodras med pellets i tidig ålder och "vanliga ridhästar" som står i miljöer som inte ger dem möjlighet till sina bas behov kan utveckla magsår. Hästens absoluta bas för att må bra är:. 

 

Att ha sällskap med andra hästar och äta största delen av dygnet.

Tar man bort det så utsätter man automatiskt hästen för stress.  


Hästen kan stå utan mat MAX 3 timmar i taget för att inte riskera att få för mycket magsyra i magsäcken.  Det är bra att tänka på det när man nattfodrar vid 21 på kvällen. Hur länge räcker höet? Är det slut vid 24? I så fall får hästen stå utan mat i sju timmar om du fodrar igen kl 7. Om hästen inte behöver äta mer hö så behöver den bra halm att tugga på.


Jag lägger allt stråfoder i nät. Det är att slowfeeda. Långsamutfodring. Hästen får lite i taget men det räcker länge.  Lång ättid är viktigt för hästen och på sommaren när det finns bete så äter den ungefär 18 timmar per dag. Jag vill kunna ge hästen samma förutsättningar till lång ättid på vintern och då är näten ett sätt att göra det på så att inte mina lättfödda hästar exploderar (snacka om välfärdsproblem!!!)

SMHM = små maskiga hö nät

De jättestora näten jag har köpt rymmer mer än 15 kg foder och räcker länge. Jag behöver inte bara fylla dem med hö eller ensilage utan till Lillebror och Winzent fyller jag med halm och hö. 60/40 ungefär. Jag ger dem ett nät kl 21 på kvällen och det finns mat kvar på morgonen.


 

Maskorna är 3 x 3 cm.



Oj, vilka vita ögonfransar Winzent fick av blixten på kameran ;)

   
Harley äter sina mineraler innan han ger sig i kast med sitt nät som kommer räcka till morgonen!


Kommentera gärna om ni har hönät eller inte!

Mer information om fördelarna med att slow-feeda finns på Ove Linds sida.
http://www.sundhast.se/index.htm


//Ewa







  

 
 
Ingen bild

Janita

2 februari 2012 11:03

Har haft mina slowfeed nät nu i tre år och är jättenöjd. Balanserar innehållet silage/halm efter värdena på årets skörd. i år när vi tog in hästarna från bete började jag succesivt med hönäten då fölungen behövde 'vänjas in' mer och mer vergick hon sen till hönäten och jag har hönät inne på natten med. Helt klart föredrar de hönäten framför hög på marken. Lägger ibland ut nån liten bunke men det överger de snabbt och återgår till sina hönät. Tror även att hönäten stimulerar mentalt då det blir lite som stt repa gräs och det tar ju längre tid med. Är supernöjd med mina nät och jag kan absolut rek dom. Har även hört om de som haft svårt att hålla sina hästar i hull -svårfödda- att de hästarna gått upp och fått normalhull. Hur dant man än gör med flera fodringar under dagen så blir det alltd ett stressmoment både för den som är högst i rang och den som är lägst. Den som står högst har fullt jobb att jaga bort de ranglåga från grovfodret - gör av med energi- och den som är ranglåg väker i sig när den kommer åt, alt blir bortjagad...

 
Ingen bild

nina.nordengren@education.ministry.se

2 februari 2012 11:12

Håller med om detta. Eftersom jag dock bara är hos mina hästar en gång om dagen och har lösdrift har jag fått för mig att de måste ha fri tillgång till hö och det får de också. Problemet är ju förstås som du säger att de blir runda. Under perioden april - november klarar de sig i princip på gräs (gott om det). Hade hoppats på att det jämnar ut sig, men måste kanske börja med nät, men det är svårt av praktiska skäl, eftersom de helst står ute och åter och inte i skjulet. Sedan får de mineraler, betfor och lite, lite havre en gång om dagen som festmåltid. Nina

 
Magda

Magda

2 februari 2012 19:16

Tummen upp och önskar att många, många läser ditt inlägg!:-) Jag har också stora nät med hö samt ett modell högt traktorsläp-däck fylld med hö & halm. Funkar jättebra!

http://www.descarada-de-fenix.blogspot.com

 
Ingen bild

Hillevi

3 februari 2012 11:36

Min snälla man har byggt en mobil höhäck med tak, som vi har hängt ett finmaskigt rundbals-nät i, och som jag kör med fyrhjulingen. Fyller den en till två gånger/vecka med halm till mina lättfödda godingar. Tack vare den har de mat hela tiden. Inget bråk, ingen stress och inga fetknoppar!
//Hillevi

Ewa Angantyr

3 februari 2012 12:24

Kan du inte skicka in en bild, Hillevi??

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa Angantyr - 23 januari 2014 11:42


Hej! Jag har nu inte skrivit på denna bloggen på över ett år och känner inte heller att jag har tid just nu att göra det.  Kanske fortsätter jag så småningom men i dagsläget om du vill veta vad som händer med Naturlig Dressyr så skicka en vänförfråga...

Av Ewa Angantyr - 27 december 2012 00:15

Vi har haft  en skön helg och gott om tid att förbereda all mat och alla klappar.  Det kom så härligt mycket fin snö och var några grader kallt men tyvärr så började det töa bort dagen innan julafton.  Det var ändå en hel del kvar så en vit jul blev ...

Av Ewa Angantyr - 14 december 2012 09:25

Riverdance är en kille som är orolig och rädd av sig.  Ganska vanligt att de svanska halvbloden är tittiga, oroliga och flyktbenägna.  I min mening så avlar man för myckeet på gångarter och för lite på temperament.  Det är så mång ryttare som inte kl...

Av Ewa Angantyr - 12 december 2012 10:48


Jag har just skrivit en artikel för Naturalhosremanship.ifokus.se om True Connection så jag ut den här oxå!!   Vad är True Connection Del 1 Jag hade förmånen att kunna vara med på en kurs i England för Ingela Larsson-Smith som grundat begreppet...

Av Ewa Angantyr - 3 december 2012 22:16

Lillebror har ju påbörjat piaffen och nu tränar vi det ganska frekvent så vi kan komma vidare.  Han är så ambitiös och vill så mycket att det ofta blir galopp på stället eller levad men jag väntar ut honom till han har enjämn och fin travtakt några s...

Presentation


Hej och välkommen till min blogg!!! Här kommer jag skriva om hur jag tränar mina hästar så naturligt som möjligt!

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards