Naturlig Dressyr Ewa Angantyr

Alla inlägg den 16 februari 2012

Av Ewa Angantyr - 16 februari 2012 08:54

Dominant

Energisk

Nyfiken

Social


Dessa egenskaper gör en häst till Rockstar i Dessa Hockleys bok.

Hur är då dessa hästar?

De har ett stort ego och älskar all uppmärksamhet. De kan vara kaxiga men är så charmerande att alla tycker om dem ändå.

På tävlingsarenan äger de hela världen och förväntar sig stående ovationer efter utförd prestation. De ger alltid allt de kan på tävling och älskar det.

De vill vara först om det så är på tävling eller ihagen. De är ofta högt upp i rang och vill gärna vara det med dig oxå. De har oändlig energi. Han är alltid redo att jobba. De är nyfikna och utåtriktade. Och de talar om för dig vad det tycker om det mesta. De älskar utmaningar! Både mentala och fysiska.  Detta gör oxå att de lätt blir uttråkade. Att bara traggla runt i ett ridhus är inget för den här killen!

Det är är din vän och ädla kompanjon.  De gör allt för sin ryttare och älskar att du uppskattar det! De älskar att ha roligt, frihet och vänskap.

Träning: Som unghäst så kommer du att bli förvånad hur mycket självförtroende den här hästen har. Du kommer att utmanas av hans dominans så att han får veta om verkligen är värd att vara hans ledare.  De vill vara fysikst aktiva så väl som mentalt stimulerade. Den som kan låta den här hästen behålla sitt stora ego coh självförtroende genom grundträningen kommer att bli rikt belönad av den här killen.

Den här hästen bråkar man inte med över småsaker. Han är vänlig och engagerad söker vänskap med dig. Han är villig att göra vilken disciplin som helst för dig.  

Bestraffning i alla former kan göra honom orolig och rädd och du kan förlora din Rockstar!!  Låt honom inte puscha dig men låt honom ha några av sina egna idéer!  När han väl förstår vad du vill så kommer han vara glad i att göra det för dig. Han kommer till och med visa att han kan göra det ännu bättre! 

Den här killen har nåt att säga dig och du ska lyssna på honom.

När han blir lite äldre och utbildad blir han en säker häst för rädda och otrygga ryttare. Han har självförtroende så det räcker till för båda. De ser både efter sig själva och dig. 

På uteritter är han den som går först förbi "farorna". 

Dessa hästar gillar inte att bli pensionerade och det kan gå snabbt utför för dem när de inte blir använda i något jobb längre.  Lyssna på dem så berättar de vad de vill göra!

Om den här hästen har kommit in i ditt liv är det dax att vidga dina vyer och gå ut och leka!!

 

 

The Rockstar!! 

 

Jag har en Rockstar i Winzent!   Eventuellt är även Hidalgo det men jag är inte säker på honom ännu. Han kan även vara Goddess. (skillnad på Rockstar och Goddess är dominant/inte dominant)


Jag har ridit på Winzent på ridbanan och han har en underbar energi och framåtanda. Han testar om jag verkligen är ledare och han suger åt sig beröm som en svamp.  Vi har ridit och kört honom bettlöst (repgrimma) men nu har jag även börjat träna på att ha bett på honom. Jag har ett tredelat järnbett och tränar porcupine game. Lätt tryck i ena mungipan betyder "ge efter".  Tygeltag får aldrig gå bakåt utan är endast till för att ställa och positionera huvudet något.

Winzent tycker det är kul att lära sig nya saker så bett var intressant!  Jag kommer fortsätta träna bettets funktion på honom men ha tyglarna i repgrimman tills jag känner att han verkligen förstår bettet. Då kan jag gå över till dubbla tyglar och söka en fin kontakt och kommunikation i bettet men om jag behöver styra eller stanna så har jag repgrimma att ta till så att jag ALDRIG behöver ta tag i bettet och ge honom någon anledning att gå emot. 

Hästen har ca 2 mm skinn över käkbenet där bettet ligger så man kan lägga bettet mot smalbenet (utan byxor) och se hur hårt tryck man tål där...

Jag tränar även vändningar för sitsen och använder då min korta lekpinne så jag kan hjälpa till på yttersidan om han inte riktigt förstår mig. Fas ett är min blick och intention, fas två sitsen, fas tre ytter skänkel och fas fyra är pinnen mot hästens hals.  Winzent är väldigt känslig och jag behöver sällan gå upp till fas fyra. 

Som den Rockstar han är så blir det en massa superberöm och han vill ju ha variation och han har fått dra Tuva i pulka ut i skogen!  Roligt!


Tråkigheter har jag oxå haft...  Lillebror har haft kolikkänningar.  I söndags kom Nino in efter att ha tittat till hästarna och sa att Lillebror inte äter sin mat.  Hmmm.. mat är väldigt viktigt för Lillebror.

När jag går ut så står han och försöker ta skydd utanför lösdriften. Han darrar i hela kroppen och ser allmänt nere ut.

Jag tar in honom, täckar honom och lyssnar på magen. Inga tarmljud alls.  Hämtar colosan och ger honom en dos direkt i munnen.  Vi ger oss ut i pinande vind och med småspik i luften på fem kilometers promenad.   

Läs mer om colosan på www.schaette.se

Han kommer igång i tarmarna igen och gör en stor hög på vägen :)  Jag ger honom en dos colosan till under kvällen och på natten när jag är ute och tittar till honom gnäggar han högt och ljudligt och mår utmärkt. Skönt.

Det är väldigt många som har eller har haft kolik i år.  Man vet inte varför det är så många i år.

Jag har varmvattenbalja åt hästarna så de har alltid fri tillgång på vatten annars är ju vattenbrist en orsak till kolik på vintern.  


Nu måste jag ut i solen!!  Lillebror ska skrittas i skogen idag!


//Ewa










Presentation


Hej och välkommen till min blogg!!! Här kommer jag skriva om hur jag tränar mina hästar så naturligt som möjligt!

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards