Naturlig Dressyr Ewa Angantyr

Alla inlägg den 8 mars 2012

Av Ewa Angantyr - 8 mars 2012 10:05

Ny träningshäst i stallet.  Isa heter hon och är ett sto, fem år och korsning mellan frieser och haflinger. Hon är kolsvart, ca 150 cm hög och rejäl. Huvudet ser mest ut som en frieser och hon rör sig bra men är ganska
tjock och bred.  Jag har tränat henne med 12’ linan och bara listat ut lite hur mycket hon förstår av mina signaler. Försöker lära känna henne. Hon är pigg och framåt men behöver lära sig att bära sig rätt på ridbana. Hon
lägger sig på inre framben och böjer sig inte. Hon lyssnar ganska bra på mitt kroppsspråk även om hon än så länge är
lite orolig och inte helt trygg i sin nya miljö.

 
Hon går ensam i hagen och är inte helt nöjd med det. Tänker låta det gå några dagar och om hon inte finner sig tillrätta så får jag sätta in en av mina killar.  Hon ser grannens hästar på ganska nära håll så hon är inte helt ensam. 
Jag tycker det är ganska bra att de står själva i hagen när de är på träning. Det blir så mycket nytt annars att anpassa sig i ny flock. Dessutom är det risk för skador.


Lillebror går väldigt fint just nu.  Han är mjuk och stark och jag tränar en hel hel på galoppen och den förvända galoppen.  Jag vill ha honom starkare och hitta en bättre balans i den förvända galoppen.  Vi gör övningar som tex stora
bågar på långsidan där det blir kort förvänt och sedan tillbaka till rätt galopp.    Upprepa på nästa långsida.  Det viktiga är att behålla balansen, takten och själv-bärigheten.  Harmoni i arbetet. 
Min sits gör stor skillnad för honom så jag måste verkligen sitta korrekt och förbli mjuk i sitsen för att han inte ska bli orolig och därmed tappa balansen. Vi har ridit ut en hel del i skogen också för att öka hans
kondition och styrka. Han älskar verkligen att vara i skogen och när Winzent och Tuva följer med är han på topp!   Har
Winzent i ledrep så han inte kan busa med Tuva.


Amiir har fått följa med till skolan varje dag. Får se bussar, bilar och annat som rör sig och låter. Han tar det hela med ro förutom när vi gick förbi en damm med en massa ankor som slogs/lekte..  Det var väldigt konstigt!!  Vad är väl en stor buss i jämförelse med 10 ankor i en damm??   


Hidalgo är ju kastrerad och när jag fick hit Isa så blev han väldigt hingstig så jag känner mig  nöjd
med att han är kastrerad och kommer att lugna sig inom kort.  Otroligt vilka starka drifter det är i en
hingst.  Naturkrafter!

Fick tillbaka laboratorieproverna som påvisar lilla blodmasken på alla hästar. Amiir hade mest och Harley minst. Dock avmaskades alla.  Jag har ju ingen aning om hur marken är skött här innan vi flyttade hit men i och med detta så kommer jag låta plöja eller harva upp vinterhagarna så fort jag kan flytta dem till sommar hagar.   Himla bra med dessa prov så man verkligen får reda på mask-status.


Naturligtvis har vi kört Winzent i helgen som var. Det var strålande sol och vi gick en lång runda. Här kommer lite bilder! 


        

Ha det gott alla!!  //Ewa
 

Presentation


Hej och välkommen till min blogg!!! Här kommer jag skriva om hur jag tränar mina hästar så naturligt som möjligt!

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards