Naturlig Dressyr Ewa Angantyr

Alla inlägg den 10 mars 2012

Av Ewa Angantyr - 10 mars 2012 19:27

Jag brukar anordna något som jag kallar för Playday. Det är taget från Parellis program och innebär att man gör en hinderbana som hästen ska gå igenom.  Jag hade flera Playdays i Skäfshult och det var väldigt uppskattat. Vi började med en timme teori och kaffe med frallor.  På teorin gick vi igenom hur man ska "angripa" ett hinder.  (beroende på vilken horsenality ens häst är) Därefter fick alla öva med sina hästar och jag gick runt och hjälpte till där det behövdes.  Vi åt gemensam lunch och tjattrade om vad vi gjort och vad vi kunde ha gjort bättre.  Sedan liten stund teori innan hästarna gick ut en andra omgång på playbanan.   Slut för dagen vid 16-tiden och alla var nöjda och trötta....    


Jag har tänkt att ordna något liknande här i Farhult och funderar på var och hur jag ska göra den banan. Vill ju ha ännu mer plats och ännu mer häftiga hinder!! 

Vi har hittat en som har agilityträning för häst och jag har varit där och tittat en gång och hon som håller i träningarna är utbildad agility instruktör.  Så idag lastade vi in Winzent för att köra de sju kilometrarna till ridhuset där träningen hölls.  Tuva var väldigt allvarlig och hade sin bästis, Andrea, med. De skulle få vara med båda två.  Tuva hade sytt ett fleecetäcke till Winzent och det fick vara på i transporten.  Hjälmarna var på. (man skulle ha säkerhetsväst oxå men det visste inte vi så det hade de inte på sig) (undrar hur vi klarade oss i alla år på ridskolan utan väst....)

Lektionen började och de fick gå en bana. Winzent var för första gången i ridhus och såg ut som han varit där dagligen i alla år..   Så cool och världsvan han är. Han stämmer så väl in på sin personlighet "Rockstar": han kan ta allt tjafs bara han får visa upp sig!!  Han visar på ett väldigt sofistikerat sätt att han fortfarande har kontrollen även om han låter tjejerna tro att de har det. Så snällt och gentlemannamässigt! Underbara Winzent! <3


 


Båda tjejerna fick gå banan som bestod av ett paraply som man skulle veckla ut och veckla tillbaka, en eur-pall som man skulle stå på, en ridå med platband som man skulle gå igenom, serpentiner mellan koner och lite bommar.  Inget problem för W men tjejerna fick höra ett antal gånger "titta framåt". 

De fick avsluta med att gå banan med W lös och det gick väl sådär...   Då kom hans dominans fram och han ville lukta och gå sin egen väg. Det är som Parelli säger att när man tar av repet så kommer sanningen fram . . . . .   Tuva lastade och vi åkte hem.

 

När jag hade transporten för bilen så passade jag på att lastträna Lillebror oxå.  Han gick in fint och åt lite ensilage. Backade lite men gick tillbaka igen när jag duttade honom på rumpan.  Så jag stängde bommen bak, gick fram och öppnade luckan. Tog bort bommar och flyttade väggen så jag kunde lasta ur framåt. Helt lugn hela tiden!  Skönt. Han fick gå in i staller och få sitt goda kraftfoder...

Tog ut Isa. Vi tränar på banan och fortsätter att träna på kroppssignaler. Hon överreagerar på pinnen och vill fara iväg även om jag bara pekar på bakdelen. Hon är väldigt energisk och får då svårt att lugna ner tempot. Vi övade en massa friendly game med pinnen och stringen.  Efter en stund fungerade allt bättre och kunde flytta sig ut mot yttersidan och ha kvar sin böjning inåt och utan att öka tempot.    Vi bytte varv flera gånger och övade viktförflyttning och behålld böjning.  Efter några gånger så fukade det bra och Isa var trött mentalt. Med en stor kropp som hon har kräver det mycket koordination och tankeverksamhet för att kunna utföra detta på ett bra och utvecklande sätt.  Hon flyttades upp ett knapphål i utbilding idag!!! 


De andra hästarna har fått vila idag.  Räknade ut att fåren snart ska ha lamm så vi gjorde iordning en box i stallet med halm och flyttade de två största (mest högdräktiga) tackorna dit.  Det är Amelia som fick fyra (!!!!) lamm förra året och bigail som fick två förra året.   Får är så utpräglade flockdjur och de var inte helt nöjda att lämna sin flock.  Dessutom blev Tingeling ( Amelias lamm från förra året) väldigt ledsen och bräkte högt efter mamma :( 

Nu ska mamma ha nya bäbisar!!  Bilden är på Theo! Ett av förra årets bagglamm <3

 


Ha det gott alla!! //Ewa







 

Presentation


Hej och välkommen till min blogg!!! Här kommer jag skriva om hur jag tränar mina hästar så naturligt som möjligt!

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards