Naturlig Dressyr Ewa Angantyr

Alla inlägg den 15 mars 2012

Av Ewa Angantyr - 15 mars 2012 11:25

När jag tränar med Isa så försöker jag hela tiden tänka på att hitta hennes sweetspot för dagen.
Det betyder att hon ska ha sin bästa biodynamik mellan energi, balans och avspändhet.


 

Sedan kan jag modellera med detta. Kan jag öka energin utan att förlora avspändhet  eller balans?
Kan jag träna balansen för att hitta en bättre avspändhet?
Vad händer om jag inte har dessa delar lika? Det vanliga är att hästarna har för mycket energi så avspändheten går förlorad.  Även på hög nivå.  Man tycker energin är viktigare än avspändhet.  Men så fort avspändheten går förlorad så börjar man tära på hästens mentala och fysiska hälsa.  


Så fort vi sätter oss på hästen så påverkar vi dens balans och när den rör sig så påverkar vi den ännu mer med våra sitsar som kommer lite efter rörelsen, lite före eller i otakt med hästen.  Vi kanske sitter lite snett i sadeln eller vi kanske har en sned sadel som sätter oss snett. Detta påverkar hästens balans otroligt mycket. Visst lär den sig att fungera trots våra snedheter och otympliga kroppar men det kan aldrig bli 100 % harmoni.

Oj, nu kom jag in på ett sidospår det var ju Isa jag skulle skriva om. Isa har mycket energi , blir lätt spänd och
kommer i obalans (hamnar på inner framben med utåtställning)  Detta utan att jag påverkar henne något.

 

Detta är inte hälsosamt så som det ser ut på det här diagrammet så måste energin dämpas, öka balans och
öka avspändheten för att finna harmoni SWEETSPOT.


Isa är van att gå i obalans och tycker det är ett bra sätt att lösa uppgiften på: öka farten och spring ifrån problemet! 
Därför måste jag få henne att förstå att hon måste dämpa energin! Jag har gjort det dels genom att vända henne i linan, byta varv ofta då måste hon börja använda sin vänstra hjärnhalva och tänka. Dessutom är det jobbigt att
byta varv så då får jag henne att tänka: ska jag öka farten och rusa ifrån problemet och då måste jag stanna upp, byta varv och börja om eller ska jag hålla kvar tempot och slippa byta varv?? 
Hon har valt det första och blivit sur, sparkat bakut och rusat runt. När hon gjort det tänker jag, visst kan du få springa men du måste springa lite fortare!! Inte lika kul då..


MEN  igår började hon förstå att man kan stanna kvar i ett lägre tempo och då kan man hålla balansen och fortsätta vara
avspänd!  Hon stretchade hals och rygg, bar upp sig på bakdelen och såg ut att må väldigt bra!! Hon fick en rytmisk och
lugn trav med bakbenen under sig.


 A one million dollar girl!!

 

När hon hittat sin sweetspot så låter jag henne vara kvar där i några varv så hon kan känna att det är skönt att vara där. Balansen känns bra och vikten är på ytter benpar,  avspändhet genom hela kroppen och mentalt, energin är lagom.  

Harmoni.

Skulle hon råka komma på sin inner bog kan jag bara med mitt kroppsspråk få henne att flytta ut på volten några steg för att hitta tillbaka till balans igen. Råkar hon öka tempot kan jag genom linan vibrera i grimman för att påminna henne om att tempot ska vara kvar.


Eftersom Tuva ligger i influensa och har hög feber så jag inte hunnit med de andra hästarna.
Hoppas hon blir frisk snart så hon kan rida igen!


//Ewa


Presentation


Hej och välkommen till min blogg!!! Här kommer jag skriva om hur jag tränar mina hästar så naturligt som möjligt!

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards