Naturlig Dressyr Ewa Angantyr

Alla inlägg under april 2012

Av Ewa Angantyr - 26 april 2012 00:45

WOW!!!

Vilken människa! Denna Ingela Larsson-Smith som inte så många känner till är en horsewoman ut i fingerspetsarna. Hon är en TRUE LEAD!

Jag har blivit inspirerad och fått åtskilligt att tänka på, igen. Ingela får många andra att blekna och att se och höra Ingela i två dagar får mig att vilja ha mer!   Jag suger åt mig som ett läskpapper och känner ända in i hjärtat hur rätt hon har.

Denna fantastiska människa som brinner för hemlösa barn i Brasilien och arbetar ideellt i ett projekt i Sao Paulo för att hjälpa några av dessa fattiga och svårt (i själen) skadade ungdomar till en framtid ger även en clinic om året i England i TC.  True connection.

Att hitta en True Connection med vår häst är väl något som alla vill. Att få hästen att följa med dig, att gå ut på cirkel men komma tillbaka så fort du ber om det. Att kunna leka med libertyn på stora fält och
ha en tydlig men osynlig tråd mellan er som gör att hästen hela tiden uppfattar dig och ditt kroppsspråk samtidigt som du hela tiden vet vad hästen tänker och vill.  Att hästen alltid kommer till dig. Utan rädsla, utan att bli uttråkad, utan att oroa sig för vad som komma skall…  Han vill bara vara med dig, vara där du är, leka med dig och umgås med dig. Han litar helt och fullt på ditt omdöme och din kunskap om hur du skyddar honom mot faror och alltid finns där för honom när han behöver det.  Du har blivit en medlem i hans familj. Du har ett arbete där.  Hästar är flockdjur och vill vara tillsammans. De vill bli vän och familj med dig om du uppför dig som en familjemedlem. 


Ingela kategoriserar hästar i tre olika typer:

  1. TheLead – Ledaren – Hon som inte behöver slåss för sin plats för den är så självklar. Ger
    sig aldrig in i fysiska slagsmål. Räknar med att alla vet att hon har sina ytor.
    Ingen går in i hennes bubbla för hennes lugna, självsäkra och uppenbara
    ledarskap bara finns där.   Säger: Jag har allt utrymme men jag delar gärna med dig. Jag finns här om du behöver mig, jag skyddar dig, jag finns här för dig. 
  2. The Dominant – Den Dominerande – Slåss för sin yta, flyttar på andra bara för att hon kan, måste visa underordnade att hon bestämmer, slåss med de som vill upp i hiearkin. Säger: Du har fel!
  3. The Passive – Den Passiva – Hon som går undan, flyttar sig för alla, vill inte bråka, säger: Jag har fel, jag är inget.

I denna ordning vill vi vara The Lead - Ledaren!  Den trygga, säkra, omhändertagande ledaren som alla kan lita på.  En ledare säger alltid att: det är möjligt, jag stöttar dig men en ledare säger aldrig: du måste!  Om hästen blir rädd, orolig eller rb säger ledaren. Jag ser att du är rädd/orolig och jag kommer hjälpa dig, jag finns här för dig. Jag tycker om dig, jag stöttar dig.  En ledare har ansvar för flockens säkerhet.  En ledare behöver inte slåss för mat, det är inte tillräckligt viktigför henne.


Liberty:

När man kommer till liberty så kommer sanningen fram… det har man ju fått höra men det finns olika sanningar. Det finns äkta liberty med true connection och så finns det falsk liberty där hästen gör vad den ska för det är det minst obehagliga.  Hur får man då en äkta och ärlig liberty att fungera?

Först och främst så måste du ha ett stort, stort friendly -game-konto.  Ju mer du sätter in på det kontot desto säkrare kommer din liberty att bli.  Är hästen alltid totalt orädd för dig? Kan du svinga med din stick och string ÖVERALLT utan att hästen höjer på huvudet en enda cm?? Kan du springa emot honom från sidan, framifrån, bakifrån utan att
han höjer huvudet en enda cm??   Kan du ha 100% energi i din kropp, men ej riktad mot din häst, när han galopperar, kan du hoppa studsa och svinga din pinne/string utan att påverka hästen??     Bra!!
Du har ett stort friendlygameaccount!!

All din interaktion med hästen i liberty (och annars) måste ske på ett icke dominant och icke-aggresivt sätt. Som en TRUE LEAD! Man frågar inte: kan du trava lite utan man säger med säkerhet och ledarskap; nu travar vi!

 

Som en Ledare så äger jag arenan vi är på. Hästen äger ingen del av arenan men jag kan dela med hästen när den vet att arenan är min. Ingela delade en upplevelse som hon haft med en elev och en häst som tränade liberty för första gången på just den arenan vi var på. Ingela sa till eleven att hon skulle äga hela arenan.  Eleven gick ut på ridbanan med sin häst och mentalt ägde hela arenan.  Hästen blev lite förvirrad och letade en stund innan han gick upp på en träpiedestal som
stod i ena hörnet på arenan. Han ställde sig där och tittade på eleven.    Ingela frågade om eleven hade inkluderat
piedestalen i sin ”ägo” men det hade hon inte och hästen hittade just den del på arenan som inte ledaren ägde!!

När vi går ut på banan och äger hela arenan och hästen accepterar detta måste vi mentalt öppna upp ett område som vi är villiga att dela med hästen. Det var detta som Ingela glömt att informera eleven om och hästen hittade sin lösning ändå!  

Så vår mentalt öppnade cirkel gör att hästen stannar där och inte ger sig iväg!  Detta kräver förstås att vi inte själva har en massa mentala blockeringar, murar eller logjams, som stör. (hur man blir av med dessa är ett helt annat, långt kapitel)  


Vändningar inom cirkeln kräver att vi kan öppna upp utrymme för hästen samtidigt som vi stängeer ett annat utrymme. Vi måste även vara i perfekt position och med tillräcklig hög/låg energi.   Svårt?? Javisst! Men när man ser att det
fungerar så bra så är det värt att lära sig.  

Så idag så vi en elev som lånat en fell-ponny av Kingdom Horse just för den här kursen.  Hon gjorde  ”att gå framåt” möjligt från zon fyra och sedan att svänga genom att byta sida på hästen. Gjorde samma i trav
och sedan på längre avstånd byta varv.   Sedan gjorde hon just piedestalen tillgänglig mentalt för hästen och ponnyn spatserar fram, ställer upp frambenen på den som om hon ägde den!

 


   


 Lite bilder från ett regnigt England!


//Ewa


OBS! Det som jag skriver om är min upplevelse och min tolkning av det Ingela sagt och gjort under dessa dagar.

Av Ewa Angantyr - 23 april 2012 22:39

Nu var det ett långt tag sedan jag skrev igen..  Svårt att hinna med  just nu. 

Jag ska i allfall uppdatera lite vad som händer på Missnegården i Farhult.   Först var Tuva
sjuk i två hela veckor så jag fick ägna mycket tid åt henne. När hon sedan blev
frisk och kund gå till skolan blev jag sjuk. Jag fick influensa för första gången
på många år.  Attans vad dålig jag blev.  När man inte kan bädda ner sig tills man blir frisk igen så tar det säkerligen längre tid och hela 18 dagar i sträck hade jag feber innan jag gick till sjukan och fick pencillin.  Hästar kan vila i veckor utan att tappa kondition och vii människor i tre dagar. Sedan går konditionen ner och efter 18
dagar kände jag mig helt matt bara av att gå till postlådan!

Jag var två dagar i Älvdalen och hade kurs där, knapradealvedon och stod i ett kallt ridhus. Det gick över förväntan och det var många trevliga hästar och elever! 

Min träningshäst Isa har fått vara kvar mycket längre än som först var sagt pga först Tuvas sjukdom och sedan min influensa.  Vi har tränat väldigt mycket på friendly game och extreme friendly game eftersom Isa har en vana att explodera och dra sin väg när honblir rädd eller när något inte passar. 
När hon drar och sparkar bakut med bakhovarna uppe bland molnen så är det ingen idé att försöka sitta på henne. 
Istället  har vi tränat på signaler. Game on och game off. Hon är väldigt känslig för min energi och tryck
och måste veta när jag vill någonting och när det ”bara” är friendly game vi leker.  Jag har hoppat och svingat med
lekpinnen med min energi bort från henne och hon har reagerat väldigt mycket men det går bättre och bättre.   

Jag sadlar henne lös på ridbanan och hon har negativa känslor för sadeln..  Så det blir många gånger på och av.  Det går bättre och bättre. Likaså hade hon negativa känslor angående mig på pallen för att
sitta-upp-träna.  Hon gick iväg från pallen och fick göra övningar istället. Tillbaka till pallen för att vila och
ha mig på ryggen, går iväg igen…  osv.  Jag låter henne gå när hon måste gå. Om jag håller henne kvar mot hennes vilja så kan explosionerna komma senare. Jag måste träna henne tills hon VILL stå vid pallen.   Nu tittar hon ofta efter pallen och vill gå dit när hon blir trött.  Det är bra.

Jag har suttit upp och lekt ”point-to-point” i skritt.  Hon är lyhörd men har fortfarande spänningar
kvar när jag sitter på henne.  Jag vill att hon ska var 100% avspänd inte 50% eller 90%.  Därför går jag sakta fram för jag vet att om jag går för fort fram får jag bakslag men om hon nu får den tid hon behöver
kommer det gå fortare framåt sedan.    Avspändhet och förtroende är så viktigt i det här första stadiet.  Utan avspändheten kan man aldrig komma vidare. Vi kommer att fortsätta en vecka till så jag hoppas på ett
stort genombrott nu!!

Lillebrors träning har också fått börja om lite efter en månads vila. Vi ger oss ut i naturen ofta men även på ridbanan. Ridbanan måste dock fixas nu. Den är alldeles för mjuk och jag tror inte det är bra för
lederna på hästarna.   Elisabeth Blomgren har tittat på oss och hjälpt mig en del. Det var väldigt nyttigt och jag fick
stor hjälp av det. Man behöver verkligen hjälp då och då och det finns inte så
väldigt många som håller på med det jag gör.  Hoppas hon kan komma ner fler gånger!

Amiir och jag har varit ute i skogen och tömkört.  Vi har repgrimma och det fungerar jättefint.  Hidalgo har lugnat sig
betydligt efter kastreringen och kan nu börja koncentrera sig på sin matte. Vi över på ridbanan och i skogen. Gör 
”touch it” on-line och även sadelövningar. Han står vid pallen och jag kan ligga på honom.  Han är cool och vill
lära sig mer hela tiden.  Fina killen!


Efter påsken var jag i Vimmerby en dag och hade privatlektioner. Det var kul att se alla mina ”gamla” elever igen.  Jag har även hunnit med en tvådagarskurs i Göteborg.

Ny kille i stallet: Waldemar. Gotlandsruss och isabell. Ska köras in och gå i par med Winzent. De är halvbröder och kommer från samma stuteri.  Två starka viljor som jag hoppas ska komma överens.

Först av allt ska han kastreras. Han har visats men blev inte godkänd som hingst. Han är ett riktigt charmtroll i alla fall. Något mindre än Winzent, 120 cm mot Winzents 126. Det viktigaste för parkörningen är ju att de har ungefär
lika långt steg så det får vi hoppas. Vagnen är beställd. En wagonette med luftpumpade hjul och jag har köpt
begagnade parselar.  Tänkte försöka göra inkörningen instruktiv med bilder och text och kanske få Hästfocus intresserad
av Naturlig Inkörning!  Just nu sitter jag på planet till Birmingham där jag ska
vidare till Kingdom Horse för en clinic med Ingela Larsson-Smith.   Ingelas horsemanship kallar hon för ”True
Connection” och det som jag har sett och hört om henne verkar så himla bra.   Nästa lager av insikt och kunskap.

Jag hoppas hinna gå halva dagen idag som innehåller avancerad on-line och sedan
är det två hela dagar avancerad liberty! Ska bli jätteroligt.   Känns att jag gick upp 04.30 för att ta
bussen från Önneköp kl 05.20 Tog mig hemifrån till Köpenhamns flygplats på drygt 1,5 tim kommunalt. Inte illa, Dessutom bjöd Skånetrafiken på frukost på första bussen, snyggt!

Stay tuned!

Ewa

   











Presentation


Hej och välkommen till min blogg!!! Här kommer jag skriva om hur jag tränar mina hästar så naturligt som möjligt!

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards