Naturlig Dressyr Ewa Angantyr

Direktlänk till inlägg 26 april 2012

Att ta plats!

Av Ewa Angantyr - 26 april 2012 00:45

WOW!!!

Vilken människa! Denna Ingela Larsson-Smith som inte så många känner till är en horsewoman ut i fingerspetsarna. Hon är en TRUE LEAD!

Jag har blivit inspirerad och fått åtskilligt att tänka på, igen. Ingela får många andra att blekna och att se och höra Ingela i två dagar får mig att vilja ha mer!   Jag suger åt mig som ett läskpapper och känner ända in i hjärtat hur rätt hon har.

Denna fantastiska människa som brinner för hemlösa barn i Brasilien och arbetar ideellt i ett projekt i Sao Paulo för att hjälpa några av dessa fattiga och svårt (i själen) skadade ungdomar till en framtid ger även en clinic om året i England i TC.  True connection.

Att hitta en True Connection med vår häst är väl något som alla vill. Att få hästen att följa med dig, att gå ut på cirkel men komma tillbaka så fort du ber om det. Att kunna leka med libertyn på stora fält och
ha en tydlig men osynlig tråd mellan er som gör att hästen hela tiden uppfattar dig och ditt kroppsspråk samtidigt som du hela tiden vet vad hästen tänker och vill.  Att hästen alltid kommer till dig. Utan rädsla, utan att bli uttråkad, utan att oroa sig för vad som komma skall…  Han vill bara vara med dig, vara där du är, leka med dig och umgås med dig. Han litar helt och fullt på ditt omdöme och din kunskap om hur du skyddar honom mot faror och alltid finns där för honom när han behöver det.  Du har blivit en medlem i hans familj. Du har ett arbete där.  Hästar är flockdjur och vill vara tillsammans. De vill bli vän och familj med dig om du uppför dig som en familjemedlem. 


Ingela kategoriserar hästar i tre olika typer:

  1. TheLead – Ledaren – Hon som inte behöver slåss för sin plats för den är så självklar. Ger
    sig aldrig in i fysiska slagsmål. Räknar med att alla vet att hon har sina ytor.
    Ingen går in i hennes bubbla för hennes lugna, självsäkra och uppenbara
    ledarskap bara finns där.   Säger: Jag har allt utrymme men jag delar gärna med dig. Jag finns här om du behöver mig, jag skyddar dig, jag finns här för dig. 
  2. The Dominant – Den Dominerande – Slåss för sin yta, flyttar på andra bara för att hon kan, måste visa underordnade att hon bestämmer, slåss med de som vill upp i hiearkin. Säger: Du har fel!
  3. The Passive – Den Passiva – Hon som går undan, flyttar sig för alla, vill inte bråka, säger: Jag har fel, jag är inget.

I denna ordning vill vi vara The Lead - Ledaren!  Den trygga, säkra, omhändertagande ledaren som alla kan lita på.  En ledare säger alltid att: det är möjligt, jag stöttar dig men en ledare säger aldrig: du måste!  Om hästen blir rädd, orolig eller rb säger ledaren. Jag ser att du är rädd/orolig och jag kommer hjälpa dig, jag finns här för dig. Jag tycker om dig, jag stöttar dig.  En ledare har ansvar för flockens säkerhet.  En ledare behöver inte slåss för mat, det är inte tillräckligt viktigför henne.


Liberty:

När man kommer till liberty så kommer sanningen fram… det har man ju fått höra men det finns olika sanningar. Det finns äkta liberty med true connection och så finns det falsk liberty där hästen gör vad den ska för det är det minst obehagliga.  Hur får man då en äkta och ärlig liberty att fungera?

Först och främst så måste du ha ett stort, stort friendly -game-konto.  Ju mer du sätter in på det kontot desto säkrare kommer din liberty att bli.  Är hästen alltid totalt orädd för dig? Kan du svinga med din stick och string ÖVERALLT utan att hästen höjer på huvudet en enda cm?? Kan du springa emot honom från sidan, framifrån, bakifrån utan att
han höjer huvudet en enda cm??   Kan du ha 100% energi i din kropp, men ej riktad mot din häst, när han galopperar, kan du hoppa studsa och svinga din pinne/string utan att påverka hästen??     Bra!!
Du har ett stort friendlygameaccount!!

All din interaktion med hästen i liberty (och annars) måste ske på ett icke dominant och icke-aggresivt sätt. Som en TRUE LEAD! Man frågar inte: kan du trava lite utan man säger med säkerhet och ledarskap; nu travar vi!

 

Som en Ledare så äger jag arenan vi är på. Hästen äger ingen del av arenan men jag kan dela med hästen när den vet att arenan är min. Ingela delade en upplevelse som hon haft med en elev och en häst som tränade liberty för första gången på just den arenan vi var på. Ingela sa till eleven att hon skulle äga hela arenan.  Eleven gick ut på ridbanan med sin häst och mentalt ägde hela arenan.  Hästen blev lite förvirrad och letade en stund innan han gick upp på en träpiedestal som
stod i ena hörnet på arenan. Han ställde sig där och tittade på eleven.    Ingela frågade om eleven hade inkluderat
piedestalen i sin ”ägo” men det hade hon inte och hästen hittade just den del på arenan som inte ledaren ägde!!

När vi går ut på banan och äger hela arenan och hästen accepterar detta måste vi mentalt öppna upp ett område som vi är villiga att dela med hästen. Det var detta som Ingela glömt att informera eleven om och hästen hittade sin lösning ändå!  

Så vår mentalt öppnade cirkel gör att hästen stannar där och inte ger sig iväg!  Detta kräver förstås att vi inte själva har en massa mentala blockeringar, murar eller logjams, som stör. (hur man blir av med dessa är ett helt annat, långt kapitel)  


Vändningar inom cirkeln kräver att vi kan öppna upp utrymme för hästen samtidigt som vi stängeer ett annat utrymme. Vi måste även vara i perfekt position och med tillräcklig hög/låg energi.   Svårt?? Javisst! Men när man ser att det
fungerar så bra så är det värt att lära sig.  

Så idag så vi en elev som lånat en fell-ponny av Kingdom Horse just för den här kursen.  Hon gjorde  ”att gå framåt” möjligt från zon fyra och sedan att svänga genom att byta sida på hästen. Gjorde samma i trav
och sedan på längre avstånd byta varv.   Sedan gjorde hon just piedestalen tillgänglig mentalt för hästen och ponnyn spatserar fram, ställer upp frambenen på den som om hon ägde den!

 


   


 Lite bilder från ett regnigt England!


//Ewa


OBS! Det som jag skriver om är min upplevelse och min tolkning av det Ingela sagt och gjort under dessa dagar.

 
 
Ingen bild

Anna Hjelmroth

26 april 2012 04:29

tack for att du delar med dig av din upplevelse!! Hon verkar fantastisk! rakna med mig nasta trip till england!!! :)

 
Elisabeth

Elisabeth

26 april 2012 06:38

Tack för att du skriver om din upplevelse. Jag har förstått sen länge att det är något speciellt med Inge och är glad att du upplevde det så.

http://eharstrom.blogspot.com

 
Ingen bild

Beathe Lindhagen

26 april 2012 08:23

Låter mkt intressant det du beskriver, gäller nog umgänget med de flesta levande "varelser", att öppna upp mentalt o skapa en lugn o positiv "anda" för bästa kommunikation.
Hoppas att allt är väl med dig nu efter din efterhängsna influensa. Ha det gott! Beathe

 
Ann-Britt

Ann-Britt

26 april 2012 09:48

Låter som en givande resa!

http://www.gustavsborgpre.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Helena Rosenskär

7 maj 2012 22:20

Så intressant, tack så mycket för att du delar med dig. Ska verkligen följa din blogg. Har tränat Parelli ett par månader, och det känns så rätt...riktigt roligt...och avslappande på något sätt:-)/ Helena

Ewa Angantyr

9 maj 2012 13:47

Tack för att du gillar det!! Parelli är en sak som är jättebra i början men sedan vill man komma vidare till djupare insikter! Träna på så märker du vad jag menar! //Ewa

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa Angantyr - 23 januari 2014 11:42


Hej! Jag har nu inte skrivit på denna bloggen på över ett år och känner inte heller att jag har tid just nu att göra det.  Kanske fortsätter jag så småningom men i dagsläget om du vill veta vad som händer med Naturlig Dressyr så skicka en vänförfråga...

Av Ewa Angantyr - 27 december 2012 00:15

Vi har haft  en skön helg och gott om tid att förbereda all mat och alla klappar.  Det kom så härligt mycket fin snö och var några grader kallt men tyvärr så började det töa bort dagen innan julafton.  Det var ändå en hel del kvar så en vit jul blev ...

Av Ewa Angantyr - 14 december 2012 09:25

Riverdance är en kille som är orolig och rädd av sig.  Ganska vanligt att de svanska halvbloden är tittiga, oroliga och flyktbenägna.  I min mening så avlar man för myckeet på gångarter och för lite på temperament.  Det är så mång ryttare som inte kl...

Av Ewa Angantyr - 12 december 2012 10:48


Jag har just skrivit en artikel för Naturalhosremanship.ifokus.se om True Connection så jag ut den här oxå!!   Vad är True Connection Del 1 Jag hade förmånen att kunna vara med på en kurs i England för Ingela Larsson-Smith som grundat begreppet...

Av Ewa Angantyr - 3 december 2012 22:16

Lillebror har ju påbörjat piaffen och nu tränar vi det ganska frekvent så vi kan komma vidare.  Han är så ambitiös och vill så mycket att det ofta blir galopp på stället eller levad men jag väntar ut honom till han har enjämn och fin travtakt några s...

Presentation


Hej och välkommen till min blogg!!! Här kommer jag skriva om hur jag tränar mina hästar så naturligt som möjligt!

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards