Naturlig Dressyr Ewa Angantyr

Direktlänk till inlägg 11 maj 2012

Inkörning och......skriva en bok??

Av Ewa Angantyr - 11 maj 2012 10:21

Nu har jag påbörjat utbildningen av Waldemar. Han ska först köras in och första lektionen fick handla om en massa friendly-game med tömmar och sele. Han var inte särskilt brydd av det men när jag fick på selen så kom
lokorna nästan ner till knäna…lille plutt! 
Behöver alltså köpa en ny sele!  Av med selen igen och passa ut en repgrimma. Han kunde ha min fölgrimma!
Toppen.  Reptömmar på och så gick vi ut i skogen. Jag ledde honom till att börja med innan jag la över tömmarna och gick i zon 4.  Inga problem. Han är väldigt känslig och lyssnar fint på grimman. Jag kunde byta sida utan att han reagerade och han är lugn och fin men energisk. Hoppas bara inte han är för liten för att
gå i par med Winzent.  När vi skulle gå förbi grannens sto, Freja, kom hingsten fram i honom igen. Freja är väldigt
intresserad av mina killar och går med längs staketet och pratar hela tiden med dem. Bra träning.

Hemma igen så fick han lite kraftfoder. Han är fortfarande väldigt tunn så lite alfa behöver han allt.
Han står bredvid Lillebror och Winzent i boxen så han ska snart gå att släppa ihop med dem.

 

Waldemar!


Lillebror har jag tränat en del on-line och liberty. Det är så häftigt med kunskapen från kursen i England och tänket i libertyn. Att tänka på vi-bubblan hela tiden och att hela tiden tala om för min skeptiska häst att
allt är ok, jag tar hand om honom, vad som än händer.  Han är så mottaglig för mina tankar, känslor
och energier.  Det är så lätt att ge mycket energi men svårt att ge liiiite energi så det blir lagom för en känslig
kille som Lillis.  Att rikta energi och intention.  Hur lite behövs det för att vända honom? Hur lite behövs för att får honom i trav. När vi är helt och fullt connectade behöver jag bara tänka trav så travar han, när jag sedan tänker
avsaktning till skritt så saktar han av.  Till och med galoppfattningarna fungerar jättefint. Hur häftigt är inte
det?? 

Min fina Hidalgo har tränat med sadel och han tycker det är helt ok. Hans hingstighet är bort helt nu. Testade häromdagen att gå förbi hagen med brunstig Freja och han sa inte ett ljud. Bara betade fast han var
mindre än två meter ifrån henne! Skönt att det är över!  Jag ligger på honom och tränar in att pallen
är väldigt trevlig! Där står vi och myser och har det bra samtidigt som jag ligger på ryggen, klappar han på rumpan och magen. Kan nog sitta upp snart!!  Lite mer tömkörning behöver han nog först, förresten.

Fick en förfrågan häromdagen på att ”rida till” en häst. Hästen i fråga är just nu på inridning men behöver ”ridas till” så han kan gå i form.  Jag blir helt ställd!  Vad säger man..  Jag tackade nej och kommer inte att ta emot hästar där inte ägaren kan NH/ND/TC eller är villig att lära sig tillsammans med hästen. Det blir inte rättvist mot hästen om inte den får fortsätta på samma linje när den kommer tillbaka hem igen.  Jag har gjort det tidigare och det
känns alltid hemskt att lämna hem en häst där man vet att det inte kommer bli bra för den.

   

Jag har fått en idé om att göra en bok om Naturlig Inkörning.  Det finns böcker om traditionell inkörning
där man inte utgår från hästens naturliga beteende eller inlärningsmönster utan man gör steg för steg enligt ett uråldrigt mönster med medhjälpare som håller i hästen.  Man talar mycket om säkerhet och säkerhet är att vara många som hjälper till, att stå på ett speciellt sätt och att alltid hålla kontakt med hästens mun! 
Jag har blivit påhoppad flera gånger för att jag kör in hästar i repgrimma men för mig spelar det ingen roll när man har kontakt med sin häst mentalt.  Har jag inte den kontakten blir ingen häst säker att köra. Oavsett vilket bett och hur många medhjälpare man har.  
Därför min idé om en bok! Inkörnin På MITT sätt! 
Helst skulle jag vilja ha en dvd som kommer med filmen men då behöver jag någon som kan filma och redigera film. 
Får se om jag hittar någon.  Jag har tänkt på det här flera gånger förut och nu har jag igen en häst som ska köras
in, eller jag har två som ska köras in. Harley också!  Vore ju så kul att kunna förmedla ett alternativt sätt att köra in. Säkert ska det vara också ;)


 

 Tuva och Winzent


Jag har planerat in en grundkurs i Natural Horsemanship den 2:a juni. Mejla för info!!

Endast sex platser så först till kvarn!


Ha det gott alla!!!  //Ewa 


 

 
 
Hanna

Hanna

11 maj 2012 15:09

Vilken suverän idé med en bok om naturlig inkörning!! För oss som inte hör till den "traditionella skaran" skulle det kännas betydligt säkrare att köra in på det viset du tycks göra. Lycka till med författandet!

http://irmelin.bloggagratis.se

 
Kerstin

Kerstin

12 maj 2012 00:40

Men det låter väl toppen med en sådan bok! :)
Sv: Tack för din fina kommentar! :)

http://stallrosen.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Sabina

12 maj 2012 07:41

JÄTTEBRA IDÉ! Skulle gärna lära mig det och köper absolut din bok när den kommer ut! Låt inget eller ingen stoppa dig! som vi säger i finland: Var o ein me sett pääroland! (Var och en med sitt potatisland) ;)

livetmedponnyer.blogspot.com

 
Anna Hovskägg

Anna Hovskägg

15 maj 2012 11:48

Hej Ewa!

Jag förstår inte hur jag kan ha missat denna blogg!
Det glädjer mej att hitta någon som rider både "akademiskt" OCH bettlöst.
Skulle kunna sitta timmar & läsa gamla inlägg!

Do it! (boken alltså) Så oerhört inspirerande!

http://www.lyckoprickar.se

 
Ann-Britt

Ann-Britt

21 maj 2012 19:20

Det låter mycket fint med en sådan bok och DVD. Vi beställer!

http://www.gustavsborgpre.bloggplatsen.se

 
jessica

jessica

6 juni 2012 23:18

nej vilken söt häst! hihi :D

http://jessicahagstrom.blogg.se

 
Desireé Pettersson

Desireé Pettersson

23 juli 2012 10:06

Så bra dom har det "mina" killar. Roligt att det går så bra för dom. Krama dom från gammelmatte(mamma)

http://www.sibborps.n.nu

 
Ann-Britt

Ann-Britt

2 september 2012 16:45

Hur går det med planerna på bok? Har du kommit vidare?
Är du i våra trakter någonting och kan ge lektioner?

http://www.gustavsborgpre.bloggplatsen.se

Ewa Angantyr

2 september 2012 19:17

Hej! Det får bli vintersyssla... har fullt upp med allt annat just nu.
Ska till Nina Nordengren på onsdag, är det nära er (eller på vägen) så finns det möjlighet till lektioner!

Ewa

 
Ingen bild

Anna

4 september 2012 08:37

Hej Ewa!
Lyssna med Sylvia Ingemarsdotter i Leksand om hon möjligen kan vara behjälplig med filmklippning. Det är kanske för långt för att hon ska vara intresserad av att filma också. Men hon kanske vet någon i S Sverige som skulle kunna vara intresserad.
Det är hon som gjorde filmen om Bränna-Karin.
/anna

Ewa Angantyr

4 september 2012 09:07

Ska jag göra! Tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa Angantyr - 23 januari 2014 11:42


Hej! Jag har nu inte skrivit på denna bloggen på över ett år och känner inte heller att jag har tid just nu att göra det.  Kanske fortsätter jag så småningom men i dagsläget om du vill veta vad som händer med Naturlig Dressyr så skicka en vänförfråga...

Av Ewa Angantyr - 27 december 2012 00:15

Vi har haft  en skön helg och gott om tid att förbereda all mat och alla klappar.  Det kom så härligt mycket fin snö och var några grader kallt men tyvärr så började det töa bort dagen innan julafton.  Det var ändå en hel del kvar så en vit jul blev ...

Av Ewa Angantyr - 14 december 2012 09:25

Riverdance är en kille som är orolig och rädd av sig.  Ganska vanligt att de svanska halvbloden är tittiga, oroliga och flyktbenägna.  I min mening så avlar man för myckeet på gångarter och för lite på temperament.  Det är så mång ryttare som inte kl...

Av Ewa Angantyr - 12 december 2012 10:48


Jag har just skrivit en artikel för Naturalhosremanship.ifokus.se om True Connection så jag ut den här oxå!!   Vad är True Connection Del 1 Jag hade förmånen att kunna vara med på en kurs i England för Ingela Larsson-Smith som grundat begreppet...

Av Ewa Angantyr - 3 december 2012 22:16

Lillebror har ju påbörjat piaffen och nu tränar vi det ganska frekvent så vi kan komma vidare.  Han är så ambitiös och vill så mycket att det ofta blir galopp på stället eller levad men jag väntar ut honom till han har enjämn och fin travtakt några s...

Presentation


Hej och välkommen till min blogg!!! Här kommer jag skriva om hur jag tränar mina hästar så naturligt som möjligt!

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards