Naturlig Dressyr Ewa Angantyr

Alla inlägg under juni 2012

Av Ewa Angantyr - 4 juni 2012 22:19

Tiden går så fort och nu har det hänt en hel del igen.

Jag har haft en grundkurs i NH här hemma på Missnegården. Första kursen här och det gick väldigt bra.  Både teori och praktiska övningar. Genomgång av grunden...De sju lekarna.   De sju lekarna är som att lära sig bokstäverna innan man kan sätta ihop dem till ord och läsa,  att lära sig krypa innan man kan gå....  Det är en otroligt bra väg för hästen att gå innan den rids och innan den körs.  Att flytta undan för tryck. Så enkelt men ändå så svårt.

ALLA hästar, oavsett inriktning bör får den rättigheten att lära sig De sju lekarna innan man ställer andra krav på dem!


Jag har fått hit min "working student". Rebecca.  Hon har gedigen NH-bakgrund och vill lära sig mer om dressyr och hästens biomekanik.  Hon har fått Waldemar till "sin" och ska lära honom de sju lekarna och sedan fortsätta med tömkörning och inkörning.  Hon har även Harley som sin och ska leka med honom.  Naturligtvis ska hon även träna med sin egen connemara kille PEPSI!  Jätteroligt är det att få sällskap i stallet och hjälp med alla sysslor. 

Rebecca och Harley


Så har jag fortsatt med min fina Hidalgo.  De sju lekarna men jag har även hängt på honom och.... ta-da - sutttit på honom!!   Han är så snäll och kärvänlig.  Kändes helt säkert att sitta upp på honom!  Fina, fina killen. Han är ju bara tre år så målet med ridningen är att vi ska kunna gå i skritt och trav, i balans och med energi på ridbanan och i skogen.  Jag kommer inte att göra mer i ridningen förrän nästa år.  Men jag tror det är bra att börja tidigt och att inte hålla fast honom i tex bett utan han får själv hitta sin och vår balans.  Vi är i vår VI-bubbla!  Häftigt.


       



Med Lillebror har jag dels varit mycket ute i skogen och på långa rundor men även tränat galoppen och fått mer samling och böjning i galopp.   All extreme friendlygame har gett resultat i att han kan galoppera mer lugnt och avspänt.  Detta gör att han kan göra mindre volter och i mer samling.  Han kan ta drivning i son fyra utan  negativ effekt.
Tränar så gott som dagligen nu....

I morgon bär det iväg till Vimmerby igen för privatlektioner. Ska bli kul att se alla mina "gamla" elever igen!!! 

Winzent är kollad och har en inflammation i hovleden HF.  Skickat efter mediicin och han ska gå ensam i fyra veckor. Sedan ska jag börja stretcha bogmuskulaturen...  Hoppas min fina W blir bra snart..

//Ewa





Presentation


Hej och välkommen till min blogg!!! Här kommer jag skriva om hur jag tränar mina hästar så naturligt som möjligt!

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards