Naturlig Dressyr Ewa Angantyr

Direktlänk till inlägg 24 juli 2012

TC-kurs med Rebecca Harris!

Av Ewa Angantyr - 24 juli 2012 23:04

Jag har lagt upp all träning inför Karen Rohlfkursen i augusti med tanke på att Lillebror ska vara så mjuk och följsam som möjligt. Han ska ha kondition och styrka att klara av intensiv träning sex dagar med allt vad det innebär i mental styrka och fuysik. 
När jag var i England för att se Ingela Larsson-Smith så föll en till pusselbit på plats och det var Extreme friendly game.  Lillebror har ökat sitt självförtroende och sin tillit till mig.  Jag kände ändå att det var något litet som fortfarande saknades och när jag fick möjligheten att arrangera en kurs med Rebecca Harris här på hemmaplan så tveakde jag inte en sekund.

Sagt och gjort. Jag bokade in Rebecca, jagade efter folk som ville lära sig om TC...True Connection. 

Första dagen var det mestadels teori.  Teori som handlade mycket om hur hästen kan känna ens tankar.   Om vi tar oss tid till att tänka, fokusera och lyssna.  Vi pratade om "blocks" . Att vara en äkta LEAD och att göra områden tillåtna eller otillåtna för hästen. Vi talade mycket om VI-bubbla.   Vi provade on-line på eftermiddagen.  jag hade Lillebror på en stor volt och Rebecca bad mig tänka långsammare trav... Lillebror saktade genast ner tempot.  "Tänk högre energi men fortfarande låg nacke"  och visst..Lillebror ökade takten och höll sin avspända långga form.  "Minska din bubbla så kommer han till dig!" sa Rebecca...  Jag fokuserade och minksade min mentala bubbla...Lillebror vände sig GENAST mot mig och kom fram till mig!  Han till och med "pratade" med mig med ett lågt gnägg.   Han har aldrig gjort det under träning förut. 


Dag två handlade om liberty och vi pratade Liberty när hästen VERKLIGEN förstår, känner och vill vara med dig, för du är hans LEAD!   Lillebror  och jag tränade och insåg att vi hade lite kommunikationsproblem och Lillebror löste det med att sticka iväg..  Rebecca visade hur man kan arbeta igenom ett problem i liberty.  Lillebror och jag gjorde fina volter och varvbyten i trav.. 


Dag tre var det ridning. Nu när vi samlades hade många frågor till Rebecca. Vi hade många intressanta diskussioner och åsikter. Rebecca förklarar sakligt och med inlevelse.  WOW vad vi fick mycket att tänka på den här helgen. Så många trevliga människor som var med!!  Tack alla!!

ALLA var väldigt nöjda med kursen och alla ville ha mer!!  Så även jag och Lillebror.  Vi har bokat in Rebecca här i Farhult den 4-6 oktober!!  


Förberedelserna inför Karen Rohlf kursen är i full gång. Boende, catering, hö..ja en massa logistik som måste funka!  Det är STORT att få en sådan som Karen till lilla Hörby!! 
Dessutom har det plötsligt blivit en ridplats ledig!!  

Jag tror alla som har ridplats börjar bli lite nervösa nu och tänker extra mycket på träning.  Själv förbereder jag även genom att se classroom. Massor av nyttiga tips där!!  Samt en massa extreme friendly game förståss!!!


         


Tack alla ni som hjälpte till att göra kursen så trevlig för elever, åskådare och Rebecca Harris!!


Lotta som skötte en massa markservice och bakade den härliga TC-tårtan, Nino som fixade med luncher och filmning och Tuva och Rebecca som hjälpte till där det behövdes. 

TEAM-work!! TACK!!!!  


 

//Ewa


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa Angantyr - 23 januari 2014 11:42


Hej! Jag har nu inte skrivit på denna bloggen på över ett år och känner inte heller att jag har tid just nu att göra det.  Kanske fortsätter jag så småningom men i dagsläget om du vill veta vad som händer med Naturlig Dressyr så skicka en vänförfråga...

Av Ewa Angantyr - 27 december 2012 00:15

Vi har haft  en skön helg och gott om tid att förbereda all mat och alla klappar.  Det kom så härligt mycket fin snö och var några grader kallt men tyvärr så började det töa bort dagen innan julafton.  Det var ändå en hel del kvar så en vit jul blev ...

Av Ewa Angantyr - 14 december 2012 09:25

Riverdance är en kille som är orolig och rädd av sig.  Ganska vanligt att de svanska halvbloden är tittiga, oroliga och flyktbenägna.  I min mening så avlar man för myckeet på gångarter och för lite på temperament.  Det är så mång ryttare som inte kl...

Av Ewa Angantyr - 12 december 2012 10:48


Jag har just skrivit en artikel för Naturalhosremanship.ifokus.se om True Connection så jag ut den här oxå!!   Vad är True Connection Del 1 Jag hade förmånen att kunna vara med på en kurs i England för Ingela Larsson-Smith som grundat begreppet...

Av Ewa Angantyr - 3 december 2012 22:16

Lillebror har ju påbörjat piaffen och nu tränar vi det ganska frekvent så vi kan komma vidare.  Han är så ambitiös och vill så mycket att det ofta blir galopp på stället eller levad men jag väntar ut honom till han har enjämn och fin travtakt några s...

Presentation


Hej och välkommen till min blogg!!! Här kommer jag skriva om hur jag tränar mina hästar så naturligt som möjligt!

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards