Naturlig Dressyr Ewa Angantyr

Alla inlägg den 2 september 2012

Av Ewa Angantyr - 2 september 2012 19:17

Phuuuust... nu har Karens kurs lags sig och jag kan summera denna kurs som varit i planeringstadium i ett år.  Rebecca (workingstudent) har varit en klippa och ovärderlig hjälp i alla förberedelser.

Allt från boendelistor, lunchlistor, inbetalningar, hästbyten, extra boxplatser....  mm har hon kunnat dubbelkolla och skriv listor på.  Jag hade aldrig hunnit göra allt själv.

När kursen närp¨kvällen och made sig så skrev vi To-do-list dag för dag och hade full koll på vilken dag vi skulle köra dit hö, vilken dag vi skulle hämta och ställa dit sängar, vilken dag vi skulle fixa iordning boxar, lägga in spån och sätta upp namnskyltar.. 

Allt var planerat in i minsta detalj MEN sedan började strulet.  Ägaren till gården var i Danmark och vi fick inte komma till gården förrän dagen före kursen!!!  Jag bönade och bad på mina bara knän att få komma dit tidigare, (som var bestämt sedan länge) Men icke!!  Dagen innan kursen var jag i upplösningstillstånd och hade börjat kolla på alternativa anläggningar, men det är inte det lättaste att hitta en anläggning med 12 boxar, sex rejäla hagar, 20x60 ridhus med boende för sex personer, teorirum för 30 pers och möjlighet att laga lunch...

Mannen i fråga svarade inte i telefonen på förmiddagen så vi fick åka dit och se om han kommit hem. Jodå, med 18 hästar i lasbilen var han hemma på gården och vi kunde komma.  Vi hade då 12 boxar att mocka ur efter jag vet inte hur många veckors uppstallning, städa sovrum, högtryckstvätta läktare, bära sängar, hämta hö, tvätta och hämta våra hästar,  mm, mm.  Vi slet till kl 21.30  på kvällen. Marie, Rebecca, Nino och jag...  Det blev inte som jag tänkt mig dagen ,före kursstart..  Vi hade tänkt att dekorera, sopa lite, se till att allt fanns färdigt och hälsa ryttare och hästar välkomna...


       

Men när kursen startade kl 9.00 på morgon fokuserade vi på KURS MED KAREN ROHLF!!!! 
Teori och praktik blandat. Finding the sweetspot!  Underbart. Lillebror var redo och så fin. Karen såg att alla grunder fanns, han var uppbyggd, musklad och i kondition. Bara att gå vidar. Vi började med vägen mot piaff och halva steg. 


Ja, alla var nöjda och glada över kurserna och vi avslutade med en middag hemma hos oss med Karen och Dana innan det var dags att skjutsa dem till Malmö flygplats för några dagar i Stockholm innan de skulle vidare till Holland.

Min summering är YES till hela kursen och upplägget, alla trevliga ryttare och fotfolk, stämning, god lunchmat och trevliga kvällar. Hästar som höll sig friska och glada och en strålande sol i sju dagar med temperatur rund 30 grader!!
Ett starkt NO-No till att använda den anläggningen igen. Jag hade väldigt nära magsår och skulle inte samarbeta med dem en enda gång till! Så till kurs i augusti 2013 letar jag ny anläggning! Tips??  Jag vill ha den i Skåne!

Helgen efter kursen höll jag en tvådagars unghästkurs. Det blev jättetrevligt och hästar och ägare lärde sig nog ett och annat nytt.

Sedan kom en ny träningshäst. Riverdance. En stor fin kille efter Briar.  Tyvärr med en dålig ridstart i livet och har nu en hel del spänningar i muskler som blivit mer eller mindre kroniska.  Han är 14 år och jag ville först åka och kolla upp hans status innan jag börjar med honom.  Jag åker med honom till Ringsjöns veterinärstation där det finns en mycket bra veterinär som även är utbildad kiropraktor och har en holistisk helhetssyn på djur.
Riverdance vill inte in i transporten och har en teknik att stegra och slänga sig åt sidan så man har inte en chans att hålla kvar honom.  Sedan betar han lugnt...  Tillbaka till transporten, halvägs in och sedan backa, stegra och slänga sig åt höger..  Väldigt leftbrain.  Vi höll på att ge upp men rätt var det var så gick han in, stod lugnt och åt så jag stängde och vi åkte. 30 minuter sena för att först hämta Tuva på skolan och sedan åka till vet.

Hon hittade mycket spända muskler och tyckte att han var mindre musklad än en treåring. Kort i steget, spänd rygg...
Kiropraktikbehandling, lossade på bogarna, tornutskotten låg tight och han var ouppfostrad som en treåring...  Men vet tyckte att han hade goda förutsättningar att bli riktigt fin för han har exteriören.
Hon anade "kissing spines" men jag vet att han är röntag och har inte KS!
Tillbaka om tre veckor igen för att lösa spänningar. Under tiden mjukgörande, lösgörande arbete utan ryttare. 

Tillbaka var han mycket mer lättlastad... 

Han går nu i hagen med Hidalgo som har satt honom på plats...   

 


Dax att gå i säng nu!! Natti!


//Ewa









Presentation


Hej och välkommen till min blogg!!! Här kommer jag skriva om hur jag tränar mina hästar så naturligt som möjligt!

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards