Naturlig Dressyr Ewa Angantyr

Direktlänk till inlägg 3 september 2012

Friendly Game är No 1!

Av Ewa Angantyr - 3 september 2012 22:28

Började med River idag. Han andas ojämt, är väldigt lättskrämd och vill hålla koll.  Jag började med FG med sticken. Tap, tap, tap överallt utan att lägga energi i det och utan att mena något annat än FG.  Han blev frusterad, irriterad, obeslutsam och förvirrad.  Efter ett tag provade han att stanna... Jag fortsatte någon minut till innan jag vände honom ryggen och gick ett varv så han fick fundera.  Började om.  Det tog säkert 30 minuter innan han var ok med mitt FG och då kunde jag gå över till moving massage.  Jag tryckte på serratus med knuten näve. Höll kvar och släppte när jag kände hans release.  

Jag byte sida och forsatte med serratus.  Han gick långsamt, jag följde honom i hans takt.  Efter ett tag började jag höra läten från magen, därefter långa frustningar, en lång gäspning, flera läten/grymtningar från magen... frust, frust...  Något hände och hans bakben rörde sig ungefär 10-15 cm längre fram i denna långsamma skritt. 

Yllbaka till stallet så fick han sitt foder, mineraler och hö.  Stod inne med Hidalgo några timmar.


Vi fortsatte med Waldemar.  Rebecca har ju tränat honom sedan början på juni och jag vill att hon ska se en "färdig" körponny innan hon åker hem..  Rebecca tömkörde honom och kollade skritt, trav och halt. Vi hjälptes åt att friendla bakselen. Sedan gick vi till giggen och satte fast honom. Han har gått med giggen flera gånger men aldrig varit fast.
Waldemar tog sin uppgift på fullt allvar! Gick långsamt men beslutsamt. Drog i den lilla uppförsbacken och höll emot i bakselen  när vagnen kom i nerförsbacka.  Så himla fin han är!!!

Mission kompleted! Rebecca har kört in sin första ponny!!  Grattis!!


Lillebror fortsatte med långa tyglar att träna på piaffen/halva steg.

Går framåt och han är lugn men taggad! 


Inga bilder idag för min kamera är på villovägar...;(


Ha det gott alla!!


Ewa


PS!
Formatet för Karen Rohlfs kurser i Sverige 2013 kommer att bli:

En kurs på tre dagar med 12 deltagare "Finding the sweetspot"

En kurs på tre dagar med 6 deltagare "Privatlektioner"


 
 
Ingen bild

Ulrika

3 september 2012 22:49

Kul att du skriver inlägg med kortare mellanrum nu :)

Ewa Angantyr

3 september 2012 22:51

Mitt MÅL är en gång per dag, fem dagar i veckan men det är inte alltid det funkar ;)
Kul att du läser!!!

 
Elisabeth

Elisabeth

4 september 2012 06:48

Tycker också om att du skriver och ser fram mot varje inlägg :)

http://eharstrom.blogspot.com

Ewa Angantyr

4 september 2012 09:01

Tack!

 
Ingen bild

Maria Waxin

4 september 2012 08:41

Jag håller på med FG med min nya häst, Idona. Hon verkar lik River. Jag kan beröra henne överallt med sticken och hon tolererar att jag svänger den runtomkring henne, men INTE stringen. Hon blir jättenervös och just förvirrad och vill helst fly. När hon fick beta gick det till slut efter drygt 30 min, men inte nästa gång på ridbanan eller vägen.
Kan du beskriva massagemetoden?
Kram
Maria

Ewa Angantyr

4 september 2012 09:06

Moving massage är ett sätt att visa för hästen att den kan slappna av i spända muskler. Om tex halsen är spänd så håller jag handen när medan hästen går. Så fort jag känner en release så släpper jag långsamt, väntar på en reaktion. (hästen tuggar, gäspar, sänker nacken tex) Hästen tycker det är skönt och vill komma till avspändhet. Ungefär som om du har spända axlar själv och någon lägger hande på dem, först då märker du hur spänd du var och kan slappna av)

Kram Ewa

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa Angantyr - 23 januari 2014 11:42


Hej! Jag har nu inte skrivit på denna bloggen på över ett år och känner inte heller att jag har tid just nu att göra det.  Kanske fortsätter jag så småningom men i dagsläget om du vill veta vad som händer med Naturlig Dressyr så skicka en vänförfråga...

Av Ewa Angantyr - 27 december 2012 00:15

Vi har haft  en skön helg och gott om tid att förbereda all mat och alla klappar.  Det kom så härligt mycket fin snö och var några grader kallt men tyvärr så började det töa bort dagen innan julafton.  Det var ändå en hel del kvar så en vit jul blev ...

Av Ewa Angantyr - 14 december 2012 09:25

Riverdance är en kille som är orolig och rädd av sig.  Ganska vanligt att de svanska halvbloden är tittiga, oroliga och flyktbenägna.  I min mening så avlar man för myckeet på gångarter och för lite på temperament.  Det är så mång ryttare som inte kl...

Av Ewa Angantyr - 12 december 2012 10:48


Jag har just skrivit en artikel för Naturalhosremanship.ifokus.se om True Connection så jag ut den här oxå!!   Vad är True Connection Del 1 Jag hade förmånen att kunna vara med på en kurs i England för Ingela Larsson-Smith som grundat begreppet...

Av Ewa Angantyr - 3 december 2012 22:16

Lillebror har ju påbörjat piaffen och nu tränar vi det ganska frekvent så vi kan komma vidare.  Han är så ambitiös och vill så mycket att det ofta blir galopp på stället eller levad men jag väntar ut honom till han har enjämn och fin travtakt några s...

Presentation


Hej och välkommen till min blogg!!! Här kommer jag skriva om hur jag tränar mina hästar så naturligt som möjligt!

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards