Naturlig Dressyr Ewa Angantyr

Direktlänk till inlägg 5 september 2012

Chili till veterinär

Av Ewa Angantyr - 5 september 2012 22:59

Vår fina Chili hade ont i tassen. Det började i helgen och har sedan blivit sämre.  Jag har försökt palpera honom men inte hittat något och han har tydligt visat att han har ont!  Så jag ringde veterinär och fick tid idag.
Han fick lugnande och smärtstillande och vet hittade ett liiiiitet sår på tramdynan efter en tagg..  Ingen tagg fanns kvar och vet gjorde rent, satte på ett bandage och en krage runt halsen.  Så recept på metacam! 
Metacam är starkt smärtstillande och starkt inflammatoriskt som slår ut magens bakterieflora.  Herregud! Chili hade ett liiitet sticksår, ingen feber, ingen svullnad och ingen som helst allmänpåverkan och vet vill att han ska ta METACAM!

Jag gick aldrig till apoteket för att hämta ut receptet men jag kom hem med en ynklig kisse som ville ut!  Nu har han fått utegångsförbud till måndag så vi har honom inne. Ingen krage och inget bandage kvar.  Togs bort noggranns av Chili själv.. 


Så hem till stallet och Magnus som fixar en ny öppning i lösdriften. Bra!  Vi behöver ha två in/utgångar.

Tog in River och Hidalgo.  Började med River.  Moving massage igen och FG. Kunde öka energin i skritten men han har fortfarande en störning i rörelsen på höger bak. Tar ca 10 cm kortare steg på höger.  Annars var han väldigt lugn och samarbetsvillig.  En riktigt fin kille!!!


     

Så var det dags för Hidalgo. Min fina PRE-kille som är tre år och som ägnat sommaren åt att beta, leka med kompisar, vifta flugor och lata sig.  Han har uder sommaren gått från en valpig unghäst till en stabilare och mer utvecklad unghäst. Både fysiskt och mentalt.  Vi gjorde on-line övningar som vi tränade på innan sommaren. Han visste precis. Han var med och ville göra rätt.  Så gjorde vi övingen som vi började på på förra TC-kursen. Böja huvudet bakåt, vänta på release och flytta bakdelen, vänta på release, rakställa och backa några steg. Vi hde det ganska jobbigt med den här övningen före sommaren men nu hade den smält in och gick fint!
Övningen är bra att ha till hands när man sitter upp i början. Hästen kanske vill gå och då kan jag böja huvudet bakåt så jag stannar.  Jg vill aldrig behöva dra i båda tyglarna baåt på en häst under inrining. (eller inte på någon häst)
Att komma upp på ruggen ska inte vara detsamma som gå. Hästen ska vänta på vilken signal han får. Backa, stå kvar, vända eller går framåt.  Det är viktigt att vara extrem noga och tydlig  med signalerna nu

    

Sitta upp övning.   Naturligtvis sker inridning utan bett.  I början kan man behöva ta tag i hästen och då ska man inte behöva ta den i munnen!  Unga hästar lär sig snabbt att det gör ont i munnen och lär sig att undvika det på olika sätt.

   

Hidalgo är så redo och sugen på att göra nåt nu. Nästa vecka kommer han med på TC-kurs!!  Underbart att ha tillgång till sådan kurs!  Borde alla gå på!!

Efter Hidalgo blev det långa tyglar med Lillebror. Jag ska anordna en kurs i oktober i långa tyglar!  Det är en rolig och bra träningsform för hästarna.  Lillebror har kommit till piaffträning och galoppp i tyglarna. 
Tyvärr blev bilderna suddiga för det började bli mörkt så det bli bilder nästa gång.


//Ewa



 
 
Ingen bild

Ulrika

6 september 2012 14:21

Önskar snabb bättring för Chili och tycker att det ser ut som allt bra blir bättre på bilderna. Härligt:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa Angantyr - 23 januari 2014 11:42


Hej! Jag har nu inte skrivit på denna bloggen på över ett år och känner inte heller att jag har tid just nu att göra det.  Kanske fortsätter jag så småningom men i dagsläget om du vill veta vad som händer med Naturlig Dressyr så skicka en vänförfråga...

Av Ewa Angantyr - 27 december 2012 00:15

Vi har haft  en skön helg och gott om tid att förbereda all mat och alla klappar.  Det kom så härligt mycket fin snö och var några grader kallt men tyvärr så började det töa bort dagen innan julafton.  Det var ändå en hel del kvar så en vit jul blev ...

Av Ewa Angantyr - 14 december 2012 09:25

Riverdance är en kille som är orolig och rädd av sig.  Ganska vanligt att de svanska halvbloden är tittiga, oroliga och flyktbenägna.  I min mening så avlar man för myckeet på gångarter och för lite på temperament.  Det är så mång ryttare som inte kl...

Av Ewa Angantyr - 12 december 2012 10:48


Jag har just skrivit en artikel för Naturalhosremanship.ifokus.se om True Connection så jag ut den här oxå!!   Vad är True Connection Del 1 Jag hade förmånen att kunna vara med på en kurs i England för Ingela Larsson-Smith som grundat begreppet...

Av Ewa Angantyr - 3 december 2012 22:16

Lillebror har ju påbörjat piaffen och nu tränar vi det ganska frekvent så vi kan komma vidare.  Han är så ambitiös och vill så mycket att det ofta blir galopp på stället eller levad men jag väntar ut honom till han har enjämn och fin travtakt några s...

Presentation


Hej och välkommen till min blogg!!! Här kommer jag skriva om hur jag tränar mina hästar så naturligt som möjligt!

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards