Naturlig Dressyr Ewa Angantyr

Direktlänk till inlägg 14 september 2012

Kurs igen, denna gång i Danmark!

Av Ewa Angantyr - 14 september 2012 20:17

Så var det dags för kurs igen.  Denna gång åkte vi, jag och Rebecca, till Danmark för en kurs i ”Body Awareness” med Victoria Joneson.   Vi lastade in i husvagnen och kom iväg någon timme senare än beräknat.  Körde först till Malmö för att köpa ett par gympaskor och proviantera kvällsmat. Så vidare över bron och ca 10 mil i Danmark till en ort som heter Herlufmagle där vi träffade Natacha och blev visade var vi kunde ställa upp husvagnen.  Vi fixade med stödben och el innan vi kunde sätta oss och äta en sen middag.   Märkte ganska snart att vi bor granne med en hönsfarm…

Kursen som vi skulle gå handlar om ”Kroppsmedvetenhet” . Jag vet inte så mycket om Victoria mer än att Karen Rohlf talat varmt om henne och Karen bad mig hälsa! Victoria har även varit working student hos Ingela Larsson-Smith i flera år.  Victoria visade sig vara en varm person med härlig humor!


I kursbeskrivningen stod det: 
”Fokus på hur våra kroppar behöver bli ett med våra tankar.
För att få en mer förfinad nivå av kommunikation med våra hästar i ridningen, är det viktigt att vara medveten om hur mycket våra kroppar påverkar hästens kropp.  Det handlar om hur våra kroppar påverkar hästens balans och rörelser. Genom att ta bort spänningar kan jag få hästen till avspändhet och hitta en bättre harmoni med min häst. 
Äkta frihet är att tillåta hästen att bära dig, att ni blir en och hela tiden hittar bättre position för avspänd ridning, balans och takt.”

Det låter ju väldigt spännande!!!!


Dag 1:
Spänningar i vår kropp stoppar våra tankar. Våra "logjams" påverkar våra muskler.  Vi måste aktivt lära våra inre muskler att jobba och inte de ytliga stora musklerna. 

Hästen vill vara med oss och alla hästar vill connecta med oss. Det är vi som stoppar den här connectionen. 

När du rider så tänk dig din häst som din danspartner.  Du initierar en rörelse, lämnar rum för hästen och sedan följer med hästen.  Om hästen inte följer din initiering har du inte varit tydlig.  Gör om.

När du sitter på din häst får den en ny ”center of balance”.   Den måsste ändra sin biomekanik för att klara sin nya balans.
Energin i din ridning ska flöda från hästens bakben, genom ryggen, genom dina sittben, flöda upp genom dina armar och mot hästens nacke.  Om man stoppar hästen genom att hålla in den i munnen så går energin istället: bakben, rygg, dina sittben och neråt.  Dessa hästar går tyngre på framdelen.  Victoria kallade det att rida med handbromsen på. Att använda bett i munnen på hästen utan att låta energin flöda framåt.

Hur får du din häst att gå framåt? 
Enkel fråga men jag tror det finns ganska många olika svar. De flesta får lära sig att trycka med skänklarna mot hästens sidor.  Ett fysiskt tryck som gör att hästen kontraherar sinn muskler, vi spänner lårmuskler, vadmuskler och gluteus (rumpans muskler)  
Tänk dig att du har en genomskinlig boll i magen. I den bollen finns en lätt boll. Bollen ligger på ”golvet” när du står still men när du höjer din energi börjar bollen att röra sig runt och vänta på att du ska ange riktning.  Släpp bollen framåt och hästen går framåt. Enkelt va??
 När du tänker trav eller galopp är det signaler för dessa gångarter. Galopprytmen i bollarna i magen!
 Hästar är så otroligt receptiva på vår energi/tankar/fokus!

Jag har sett att detta verkligen fungerar på en dvd med Ingela. Fantastiskt.


På andra dagen fick vi träna på pilatesbollarna.  Vi övade att känna våra sittben. Kunna röra på sittbenen utan att använda gluteus. (Gluteus är de stora skinkmusklerna)   Genom att mentalt tänka på hur vi för ihop sittbenen så kommer pilatesbollen i rörelse.  Vi övade oxå på att flytta bakdelen med att rotera det ena sittbenet i en halvcirkel bakåt runt det andra sittbenent. Bakdelsvändning...  


Sedan såg vi alla ryttare träna på sina hästar och det skedde stora förändringar.  Takt, känsla och timing. 
Återigen fick jag se hur litet det behövs för att göra stora förändringar.  Att andningen blir rätt, att man har förmågan att slappna av de de stora hjälparmusklerna.   Tyvärr harjag inga bilder från kursen men jag hittade en bild på Victoria.
 


Dax att packa ihop och bege sig över bron igen till Sverige.  Rebecca Harris, som oxå deltog i kursen i Danmark, åkte med oss tillbaka.  Väl hemma så började eleverna komma och vi ordna med gemensam middag på kvällen.

På måndagen var det sedan dag för fortsättningskursen i True Connection. 
Den varade i dagarna tre och  vi fick en massa ny information.  Jag tränade en hel del liberty med Lillebror och det är så roligt.  Vi fungerar jättebra på kort avstånd men när det blir långt blir han lite orolig och vet inte vad han ska göra.  
I ridningen tränade vi på galoppfattningar från magenergi.  Härliga fattningar blev det.  Sedan galopp - skritt - galopp. Det tyckte han var jobbigt!! och jag med!
Lillebror har haft jättesvårt med bettet och vill gärna krypa bakom hand och Rebecca kunde hjälpa mig med att se exakt när jag skulle "releasa" så han snart förstod.    

 


Anna hade med sig sin fina tvååriga halvblodskille och gjorde fina framsteg.  Sista dagen satt hon på honom för allra första gången. Barbacka och med repgrimma. Så härligt att se när hästarna får de förberedelser de behöver för att förstå och halt och fullt acceptera ryttare vid första gången.  Ingen som håller fast någonstans. Fri i tanke och kropp.

 
Dampsey och Anna


På tordagen hade vi privatlektioner och jag tränade först med Riverdance.  Han behöver förstå att han kan vara lugn och avspänd OCH röra sig framåt.  Jobba med invanda negativa mönster och få fram positiv, avspänd energi som ska hjälpa honom att bygga upp sin stora kropp. Vi övade on-line. Mycket sidvärtsrörelser och övergångar.

Sedan tog jag ut Hidalgo och han var på sprallhumör! Gjorde kaprioler och andra roliga saker.  Vi övade galoppfattningar on-line.  Sedan sitta-upp-övningar.  Hoppa, hoppa på sidorna, böja huvudet,(one-rein-stop)  vänta på avspändhet och releasa. Backa ett par steg. Byta sida. Hoppa, hoppa, böja huvudet, release och backa.  Så småningom upp på ryggen, röra benen framåt och bakåt, klappa på ryggen, halsen och magen. Så av igen, böja huvudet, release back. 
Efter några gånger var jag uppe igen och slängde repet från ena sidan till den andra. Såg ut en plats på ridbanan dit jag ville gå och så gick vi. Vingligt. kasta över repet så jag kunde styra tillbaka, vingel, vingel, repet igen osv. Tillslut kom jag fram tid jag skulle och hoppade av.

 
Fina Hidalgo C!

//Ewa





 
 
Elisabeth

Elisabeth

16 september 2012 07:29

Tack! Det låter som en fantastiskt nyttig kurs, fina bilder.

http://eharstrom.blogspot.com

Ewa Angantyr

16 september 2012 09:19

Ja, det var en riktigt bra kurs!!

 
Ingen bild

Ulrik

16 september 2012 09:34

Härligt med body awerness! Det är där som jag har mitt största rid-intresse. Eftersom jag tror att jag är mest i vägen för mig själv och behöver hjälp att strukturera energierna och rörelserna. Kroppen är ju inte som den minns.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa Angantyr - 23 januari 2014 11:42


Hej! Jag har nu inte skrivit på denna bloggen på över ett år och känner inte heller att jag har tid just nu att göra det.  Kanske fortsätter jag så småningom men i dagsläget om du vill veta vad som händer med Naturlig Dressyr så skicka en vänförfråga...

Av Ewa Angantyr - 27 december 2012 00:15

Vi har haft  en skön helg och gott om tid att förbereda all mat och alla klappar.  Det kom så härligt mycket fin snö och var några grader kallt men tyvärr så började det töa bort dagen innan julafton.  Det var ändå en hel del kvar så en vit jul blev ...

Av Ewa Angantyr - 14 december 2012 09:25

Riverdance är en kille som är orolig och rädd av sig.  Ganska vanligt att de svanska halvbloden är tittiga, oroliga och flyktbenägna.  I min mening så avlar man för myckeet på gångarter och för lite på temperament.  Det är så mång ryttare som inte kl...

Av Ewa Angantyr - 12 december 2012 10:48


Jag har just skrivit en artikel för Naturalhosremanship.ifokus.se om True Connection så jag ut den här oxå!!   Vad är True Connection Del 1 Jag hade förmånen att kunna vara med på en kurs i England för Ingela Larsson-Smith som grundat begreppet...

Av Ewa Angantyr - 3 december 2012 22:16

Lillebror har ju påbörjat piaffen och nu tränar vi det ganska frekvent så vi kan komma vidare.  Han är så ambitiös och vill så mycket att det ofta blir galopp på stället eller levad men jag väntar ut honom till han har enjämn och fin travtakt några s...

Presentation


Hej och välkommen till min blogg!!! Här kommer jag skriva om hur jag tränar mina hästar så naturligt som möjligt!

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards