Naturlig Dressyr Ewa Angantyr

Direktlänk till inlägg 14 november 2012

Gör HALT!

Av Ewa Angantyr - 14 november 2012 10:11

Jag hade en clinic i Arbrå i helgen som var och det var en jättebra kurs enligt mig.  Jag hade ett maratonteoripass på 3,5 timmar på lördagen.  Väldigt mycket handlade om true connection och det är roligt med diskuttioner och respons på detta ämne.  True connection är ju ganska svårt att förstå vissa delar och man måste verkligen våga vara öppen i själ och hjärta för att kunna ta till sig.  Men många är där!!

Lektionerna var på varierande nivå med några som tävlar dressyr och andra som tränar för att ha roligt och ha en trygg och säker häst. För mig spelar det ingen roll varför man vill träna ND och TC utan bara ATT man vill träna.   Att ha elever som vill förstå och ta till sig.  Att sedan se hur hästarna tänker..."äntligen"... är så underbart!


Vi hade en del prat om att göra halt så jag tänkte ha en liten re-cap här.  

Om man gör halt med tyglarna så kommer hästen att spänna sig i bogen, munnen och höja huvudet.  I och med detta så sänker den ryggen och tappar bakbenen.  Det här är mer eller mindre tydligt och jag vågar nog påstå att en väldigt  stor % av hästarna lär sig att göra halt genom att man håller dem i munnen. 
Man behöver här tänka igenom vad man vill med halten.  Vill man att den ska kunna stanna här och nu eller är det en del av hästens framtida utbildning mot samling?  En korrekt utförd halt är ett första utbildningssteg mot samling.  Hästen måste flytta sin tyngdpunkt bakåt, den måste vinkla sina bakben och den måste bli lättare i framdelen. OM vi inte håller den i munnen.  Att få en halt utan motsstånd i munnen, om än så lite, är alltså en stor och viktig nyckel till det fortsatta arbetet till samling. 

Hur gör man då för att träna in halten utan tyglar??

Jag börjar, som vanligt, på marken. Går bredvid min hästen och ber den först att gå med mina faser.  Sedan tänker jag i tre steg; "nu ska vi göra halt" och när jag tänker "halt" så stannar jag mjukt.  Om hästen stannar med mig så berömmer jag och stannar den inte så använder jag pinnen på bogen med en lätt touch.  Börjar om och gör samma sak tills jag får min häst att stanna på de två första faserna; tanke och energi.
Jag för sedan över detta på ridningen.  Allra först så har jag lärt in "one-rein-stop" så jag vet att jag kan nödbromsa om det behövs.  I ORS tar jag bort energin i bakdelen och vänder huvudet med en tygel.  
När jag har min häst i skritt så tänker jag;  är du redo? nu ska det bli "halt", jag låter min energi rinna ner på marken, genom mina ben och jag vinklar mitt bäcken något bakåt. Om inte hästen stannat nu så använder jag mina två ridpinnar på bogen med en lätt touch.  Hörde du vad jag sa??  Börja om. 

På detta sätt ger jag min häst ansvar att lyssna på min kropp och min energi.   När har man nytta av att hästen lyssnar på halten genom sitsen??  Hela tiden!!  Tänk själv när du behöver ha din häst att sakta ner tempot? 


När halten fungerar så övar jag att halten ska fungera utan att hästen höjer något på huvudet. Då vet jag att han använder sin rygg och bakdel på ett korrekt sätt.   Startknapp och broms är något vi alltid har en stor nytta av i ridningen. All ridning går ut på att kunna balansera framåt och bakåt (stopp) jag behöver ha lika lätt att få hästen att gå fram som att få den att gå bakåt.  


Så ska man aldrig använda tyglarna?? Jovisst, när hästen kan stanna utan tyglar är det fritt fram att använda dem igen.  "Freestyle inside Finesse" betyder att man rider med sitsen som om man inte hade tyglar.  Då fyller tyglarna den funktion som de är till: huvudets positionering,  kontakt med hästens bakben samt att ta emot information från hästen.

Tyvärr inga bilder idag heller :( 

Ha det gott alla!


//Ewa


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa Angantyr - 23 januari 2014 11:42


Hej! Jag har nu inte skrivit på denna bloggen på över ett år och känner inte heller att jag har tid just nu att göra det.  Kanske fortsätter jag så småningom men i dagsläget om du vill veta vad som händer med Naturlig Dressyr så skicka en vänförfråga...

Av Ewa Angantyr - 27 december 2012 00:15

Vi har haft  en skön helg och gott om tid att förbereda all mat och alla klappar.  Det kom så härligt mycket fin snö och var några grader kallt men tyvärr så började det töa bort dagen innan julafton.  Det var ändå en hel del kvar så en vit jul blev ...

Av Ewa Angantyr - 14 december 2012 09:25

Riverdance är en kille som är orolig och rädd av sig.  Ganska vanligt att de svanska halvbloden är tittiga, oroliga och flyktbenägna.  I min mening så avlar man för myckeet på gångarter och för lite på temperament.  Det är så mång ryttare som inte kl...

Av Ewa Angantyr - 12 december 2012 10:48


Jag har just skrivit en artikel för Naturalhosremanship.ifokus.se om True Connection så jag ut den här oxå!!   Vad är True Connection Del 1 Jag hade förmånen att kunna vara med på en kurs i England för Ingela Larsson-Smith som grundat begreppet...

Av Ewa Angantyr - 3 december 2012 22:16

Lillebror har ju påbörjat piaffen och nu tränar vi det ganska frekvent så vi kan komma vidare.  Han är så ambitiös och vill så mycket att det ofta blir galopp på stället eller levad men jag väntar ut honom till han har enjämn och fin travtakt några s...

Presentation


Hej och välkommen till min blogg!!! Här kommer jag skriva om hur jag tränar mina hästar så naturligt som möjligt!

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards