Naturlig Dressyr Ewa Angantyr

Alla inlägg den 22 november 2012

Av Ewa Angantyr - 22 november 2012 09:05

Riverdanc blev skodd av Mats Thomsson för någon vecka sedan och har nu blivit betydligt jämnare bak. Mats tog bort sulorna men va lite tveksam om han egentligen kunde behöva en tunnare sula på vänstser bak.  I och med att han nu går jämnt och fint så tror jag inte sulan behövs längre.  Skoning är ju verkligen en hel vetenskap och jag är så glad att Mats kan hjälpa mig med mina hästar.  Mats skodde även Lillebror som hade tappat båda framskorna..  Nu är han fin igen och rör sig bra.

Tömkör River på ridbanan. Gör alltid extreme friendly game innan jag börjar.  Jag tror hans problem är så mycket mentalt så EFG gör att han måste tänka på sin avspändhet själv och vara aktiv. Aktiv genom att tänka på "att bli spänd löser inga problem" utan i avspändhet känns det bra både mentalt och fysiskt.   Endast avspända muskler kan byggas upp.
Eftersom han är svag i sitt högra bakben så får han fortfarande gå väldigt långsamt.  Att anpassa tempot till det svagaste benet så det får mer styrka innan han kan öka tempo och steglängd.  I och med att han börjar bli mer avspänd i rygg och bakdel så kommer jag åt ryggmuskulaturen som behöver stärkas innan ridning.   Jobbar med volter, varvbyten och övergångar.  Öppna på långsidorna stärker ett bakben i taget och böjningen gör honom mjuk.  Öppna är en otroligt bra rörelse som inte är helt lätt att göra korrekt.  Rätt böjning så innerhöften kommer fram, inneben som trampar in under tyngdpunkten och lätt på innertygel.  Avspänd och jämn i takt och tvärning.   River är lite vinglig och han har väldigt lätt för att komma bakom handen och undandra sig tömhjälperna.  Jag har repgrimma på honom men han är väldigt känslig så jag kommer att prova nåt annat nästa gång.  Jag behöver få fram hans hals och nos och jag kan inte öka tempo eller energi än så länge utan han måste själv vilja sträcka sig..  Lite att bita i!


Lillebror har varit ute i skogen en hel del.  Tuva älskar att rida ut och jag följer gärna med. Uteridningen är ju så bra för framåtbjudningen, styrka och kondition så det är absolut inget att förakta.  Tvärtom. Vi har så många vägar att rida på i bokskogen så det är en lisa för själen att vistas i underbar natur med min underbara häst och min underbara dotter!!  Andas och ta in den rena höstluften.  

På ridbanan tränar vi fortfarande på piaffen men han är så ambitiös att han gör så mycket utan att jag ber honom så vi måste backa ett steg och få tillbaka känsla och mjukhet.  Han vill göra så mycket att han lätt spänner sig i sin iver.  Och när han spänner sig så låser det sig för honom..  Ond cirkel.  Jag lär mig så mycket på den killen!!!

Nu behöver han klippas så han slipper bli så svettig. Han har päls som en isbjörn!


Jag har suttit lite på Harley. Det är en kvinna från Schweiz som visat intresse för honom så vi filmade hans gångarter och även när jag satt upp.  Han är lugn  och trygg med detta och det är bara att jobba vidare på ridningen.   Vore roligt om han kom till någon som vill fortsätta med honom på ett bra sätt. Han är en riktigt fin kille!! 


Tuva och Waldemar tränar freestyle.


   

  Alla killarna som busar i hagen. Amiir, Riverdance, Legolas, Harley, Hidalgo och Winzent...


//Ewa


Presentation


Hej och välkommen till min blogg!!! Här kommer jag skriva om hur jag tränar mina hästar så naturligt som möjligt!

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards