Naturlig Dressyr Ewa Angantyr

Alla inlägg den 13 mars 2012

Av Ewa Angantyr - 13 mars 2012 17:51

Isas träning går bättre och bättre. Hon har kommit på att det är ganska trevligt att vara med mig på ridbanan. Fortfarande har hon svårt att förstå att lekpinne inte innebär att man ska rusa iväg men det går ända
framåt och jag kan göra mycket friendlygame med pinnen nu.  Jag har gjort en del moving massage för att
få henne att slappna av i hals och bogar och flytta sin vikt utåt.

Hon är väldigt duktigt på sin öppna och får igång sina bakben så att de bär mer även om hon lätt trillar in med bogen.
Isa har en härlig energi bara hon håller sig avspänd. Här finns verkligen potential för en blivande dressyrhäst! 
Rörelserna är bra och förvånansvärt lätta med tanke på hennes stora kropp. Hon är känslig och lyhörd.   Så E-
för energi, hon är antagligen dominant, orädd och vänlig.. hmmm det blir faktiskt en rockstar!  Är hon inte
dominant så blir det en Goddess och dessa två personligheter är väldigt trevliga att jobba med!  Jag har henne
ensam och därför är det svårt att se hur dominant hon är.

Jag har provat mina sadlar på henne och hon är enormt bred!  Hoppsadeln för liten, dressyrsadeln för
liten, eponasadeln funkar men hon hade kunnat ha en storlek större. Ändå är det
näst bredaste eponan som finns.  Hon blev väldigt stilig i akademisk sadel! Tar en bild nästa gång!

Vi tränade på att hon skulle komma mot mig när jag stod på uppsittningsstenen.
Det förstod hon inte till att börja med men efter några försök så ställde hon
sig på plats. Duktig tjej, en massa beröm och gos förståss.  Jag klappade henne överallt och steg upp i
stigbygeln. Ingen reaktion. (såg inridningsproceduren på Ponnyakuten och blev
lite mörkrädd..håll hårt i grimman och var försiktig…hu…)

 Paus en stund och sedan tillbaka till stenen. Tanken är att hon ska vilja stå där och vänta på att jag ska gå upp.
Jag vill inte ha en häst som går iväg när jag sätter foten i stigbygeln eller när jag satt mig i sadeln.  Stenen ska
vara en trygg och bekväm plats för henne. Här tar det tiiiid! Här får man klappar och godis. Här får man stå
stilla.  En viktig detalj i inridningen som är lätt att glömma. Sedan var det Lillebror som kom sättandes i trav när jag kom
för att hämta honom i haggen!  Han brukar komma men i ganska maklig skritt så jag undrar vad som hänt?  Vårkänslor kanske. Han kanske tycker det är lika härligt som jag med ridning i bokskogen?

Idag var det dock träning på banan. Började med öppnor, övergång till sluta eller diagonalsluta i skritt. Gick igenom registret av övergångar som är möjliga: sluta, förvänd sluta, öppna och förvänd öppna, diagonalsluta. Jag vill att det ska kännas hur lätt som helst för honom att flytta vikten mellan dessa skolor i balans och avspändhet.  Vi gjorde samma sak i trav och det blev lite trögt med vänster diagonalsluta som vanligt men han kämpar på fint och vill ju
så gärna göra rätt. ..  bara att träna vidare på böjning och koordination.  

Galoppen kom sedan och jag arbetade med mig själv för att hitta en NEUTRAL sits och inte driva något. 
Lillebror är lite lat och bryter gärna av till trav. Därför är det så lätt att driva lite, lite hela tiden men det är ju helt fel!  Jag kämpade därför med min neutrala sits och öppna bäcken, hängande, tunga skänklar.  När han
sedan saktade av till trav utan att jag bett honom påminde jag motorn därbak med pinnen på rumpan. Eftersom banan är lite tung så har jag begränsad tid att träna galopp. Två gånger bröt han av och jag sa snabbt åt honom att jag hade
bett om galopp. Det blev så rätt! Han bjöd framåt och väntade på mina signaler och jag kunde njuta av att sitta i  neutralsits fyra , fem  varv´åt båda hållen. Han har stor ryggrörelse i galoppen så jag känner att jag behöver träna magmuskler för att bli ännu mer stabil i bålen.

Nu när våren äntligen är här ska jag börja hoppträna Lillebror litegrann. Bra för både koordinationen och konditionen.  Går nog till Johannas stora ridbana då som bara ligger 1,5 km härifrån.

Nu är snart flyern med info om Karens kurs här klar. Vill du ha ett utskick till dig så mejla mig på e.angantyr@langarod,se

Mejla på samma adress om du vill ha information om sommarkurserna här i Farhult!!


Bild på Lillebror efter träningen!

 


Ha det gott!!  //Ewa

Presentation


Hej och välkommen till min blogg!!! Här kommer jag skriva om hur jag tränar mina hästar så naturligt som möjligt!

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards