Naturlig Dressyr Ewa Angantyr

Alla inlägg den 19 november 2011

Av Ewa Angantyr - 19 november 2011 21:25

Kom sent igår till Premillas fina hus för att övernatta.  Det tog ca fyra timmar att köra hit och mörker och lite regn gjorde det ganska drygt.  Släppte av Lotta på Korsvägen i Göteborg för att sedan åka en kvart till till Premilla.  Hade en lång stund med prat om ditt och datt och plötsligt var klockan 23.30 så det var sängläge som gällde. Tänk att två hästtokiga tjejer kan nog prata hur länge som helst!! 

 Började lektioner i morse kl 09.30 och det var skönt med lite sovmorgon!  Jag hade fem entimmeslektioner under dagen och det blev mycket tal om sits och följsamhet.  Att följa med i hästens energi framåt i rörelsen.  Hästarna är ju förlåtande att de står ut med lite skumpande, lite efter i rörelsen och lite snedheter i torso MEN när sitsarna blev mer i harmoni med hästen var det som hästarna verkligen tänkte "Tack!  Nu känns det som du fattar hur du ska följa mig!!"  Alla ryttare var väldigt duktiga från början men med lite tips och lite instruktioner blev de ännu bättre och hästarna kunde då bli ännu friare i sina ryggar och i sina gångarter.  Det är så underbart att se!!

Slående under dagen var även hur ofta man behöver komma "back to basics" när något inte fungerar.  Plötsligt funkar inte halten och hästen spänner emot i rygg och hals...  så lätt att inte ta det på allvar och låta det passera men hur blir det då längre fram när man vill ha energi framåt och samling?? Spänd rygg och underhals förståss.   ALLT vi gör i grundarbetet planterar frön till det kommande arbetet och lekarna vi ska göra sen. Om hästen gör övergångar i framvikt nu så kommer den att fortsätta med det om vi inte gör något åt det.

Man kommer hela tiden tillbaka till grunden och det viktiga att få den rätt. Det går inte att slarva med den.


Jag är jättenöjd med dagen och hoppas att eleverna var det oxå. Jag kände en sådan positiv stämning och väl nh-grundade hästar som gjorde sitt bästa! Det ger mig sån energi!!  Nu efter en kväll i trevligt sällskap god mat och gott vin så kommer jag släcka lampan för jag en en ny dag på Varpet i morgon!! 


Ha en skön söndag på er alla!   //ewa

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Hej och välkommen till min blogg!!! Här kommer jag skriva om hur jag tränar mina hästar så naturligt som möjligt!

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards