Naturlig Dressyr Ewa Angantyr

Alla inlägg den 28 november 2011

Av Ewa Angantyr - 28 november 2011 08:39

I fredags åkte jag de 30 milen till Gustavsborg igen. Jag hade en släpkärra full med vagnar, selar och annat som hör stallet till.  Jag visste inte att jag hade en gratisåkare med i lasset.... 

Jag kom fram vid 20.30 och Ann-Britt och Kenneth bjöd på ljuvlig fisksoppa och en massa trevligt hästprat. 

Lördagmorgon började vi med teori om hur man kan dela upp allt som har med ridning att göra i en massa olika beståndsdelar för att senare kunna sätta ihop det i till exempel en sluta, en piruett eller en ökning.  Vad finns det för ingedienser i en sluta?  Böjning, eftergift, porcupine game, energi, stoppknapp, partnerskap. Innan man har alla ingredienserna är det ingen idé att prova på en sluta.  Har du en ferrari utan bromsar så fixar du först bromsarna!!  Likaså med en ferrari utan ratt. Du skulle aldrig komma på tanken att köra den, eller??
Vi kunde även dela upp oss själva som ryttare i en massa olika delar såsom...fokuserad, glad, kroppsspråk, attityd, humor, iform,,,,,mm.  Vi kom på att de mesta av de egenskaper vi behöver för att bli bra ryttare och hästmänninskor är densamma som behövs för eatt vara en bra chef på jobbet eller en bra förälder!!  How interesting!


Sedan var det enskilda lektioner och en rolig mix av tömkörning, ridning, NH-träning och unghästträning. Det var roligt att se hur mycket hästarna har lärt sig sedan förra gången!!  Dagen gick fort och efter en god lunch hade vi ytterligare sju lektioner.  Vi samlades för lite genomgång och sedan åkte jajg vidare mot Höör och Granlidens B & B där jag åt middag innan det var dax för sängen.  Tack för en bra dag och ett proffsigt arrangemang!! 


På söndagen åkte jag till vår nya gård i Farhult med alla grejerna jag hade med mig i släpkärran.  Backade ner till stallet och öppnade luckan...  CASTOR!!  Vår huskatt måste ha lastat sig själv på fredageftermiddagen och sedan tillbringat ett och ett halvt dygn i en kolsvart släpkärra... Stackars katt!!  han hoppade ur och jamade. Verkade ok. Gick runt och kollade läget i det nya stallet.   


När jag lyckats få ut giggarna och selarna så hörde jag om klass 3 varningen på radion och tyckte det var klokt att åka hem istället för att stanna kvar och stängsla som var tanken.  Sagt och gjort. Jag åkte förbi en djuraffär i närheten och köpte en kattbur och mat till fripassageraren.  Castor hade ju ingen lust att åka nåt mer och var snabb som en iller ur bilen när jag lagt in honom.  Jag ville inte riskera att han skulle smita ut när jag tankade så jag satte honom i buren då. Annars låg han bredvid mig på passagerarstolen hela vägen hem och det var nog bra mycket bekvämare än att åka i släpkärran!!! 


    

Här är han i soffan dagen efter äventyret!   


Nej, nu tillbaka till flyttkartonger och städning!  Ha det gott alla!  //Ewa   

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Hej och välkommen till min blogg!!! Här kommer jag skriva om hur jag tränar mina hästar så naturligt som möjligt!

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards