Naturlig Dressyr Ewa Angantyr

Alla inlägg den 6 januari 2012

Av Ewa Angantyr - 6 januari 2012 18:50

Idag såg vi äntligen solen igen. Det har varit så grått och trist nu ett tag så det behövdes lite ljus!
Efter en lång sovmorgon (Tack Nino!!) så gjorde jag iordning i stallet, mockade och strödde. Hämtade in Amiir och Winzent.  Tuva borstade och gjorde iordning Winzent medan jag borstade Amiir.  Amiir har blivit stora killen och så vacker...  Cool och samarbetsvillig.  Vi gick en lång runda i skogen och Tuva red Winzent som var pigg!!  Vi gick igenom vikten av sitsen och tyglarna som ska vara lösa även om han är framåt och vaken.  Ta i tyglarna när det behövs och däremellan ska tyglarna vara lösa. Sitt på rumpan och andas djupt ner i magen. Känn hur benen blir långa och tunga, hänger rakt ner. Se framför dig med mjuka ögon...    Men mammaaaaa, jag veeeet!!!  ;)

 


Amiir blev jätterädd för en liiiiten, liiiten vattenpöl...  Han som är såå ovan att bli blöt och kladdig om fötterna...  NOT!

   

Det blev ett utmärkt tillfälle att träna squeeze game!  Genom vattnet, stanna, vända och tillbaka genom vattnet. Amiir tyckte det var väldigt onödigt men efter en stund gick han snällt igenom och över. "Take the time it takes and it will take less time"  Bädda för framtiden. Jag vill inte att Amiir ska bry sig om vattenpölar så då måste jag ta tag i dem nu när han visar obehag för dem. Vi kunde fortsätta rundan utan besvär och på hemvägen gick vi in i bokskogen och tränade lite runt träd och upp och nerför slänter.  Väl hemma igen fick de lite godis i krubborna innan de gick ut igen.   

Eller Winzent fick stanna inne så han slapp lunchfodringen i hagen ;)  Tog in Lillebror så inte han behövde äta så mycket heller.  Han har ju lite att ta av...  

Snabb lunch och sedan gjorde jag i ordning Lillebror.  När vi var i Malmö häromdagen köpte jag boots på Hööks som nu skulle provas.  Jag hade ett lakan som jag delat och kunde ha utanpå hoven för att inte smutsa ner bootsen ifall de inte passade och jag behövde byta.  De passade!!  Lillebror var som vanligt väldigt skeptiskt när det kom nåt nytt på hoven..

Tuva ville följa med med cykel så skulle vi gå till en stor körbana som ligger 1,5 km bort.  Lillebror är en revisor och tycker inte om nya saker.  Halvvägs så skulle vi förbi en gård med en utgödslingsanläggning från tidigt 1800-tal i trä som gnissnade och levde ett eget liv bara några meter från vägen.  Lillebror blir fruktansvärt rädd för detta monster!!  Han vänder om, taktar, fräser och blåser. Jag hoppar av och börjar med "falling leaf" - mönster för att få honom tillbaka i sin vänstra hjärnhalva.  Det tog en god stund och bonden i lagårn tittade surt på mig..   Take the time...   gällde ju även nu och om jag ska kunna gå problemfritt förbi detta gnisslande monster så behöver jag övertyga Lillebror att det är ok och inte gå därifrån förrän han är lugn = left brain..

Jag kunde hoppa upp igen och gick till ridbanan utan mer besvär.  Vi skrittade mest runt eftersom underlaget är hårt nu av minusgraderna.  Bra ändå att ha varit där så nästa gång kan bli ett bra pass.

 
Bootsen var väl sådär... kanske behöver mer tid att anpassa sig till dem??  Lite klumpiga är de allt men han kunde gå ganska besvärsfritt på grusvägen.  Blir nog till att sko honom ändå.

Hemma igen så var det mörkt och jag fyllde på vatten i lösdriften, hängde upp hönät och la tillbaka alla sakerna vi använt.

Hoppas solen finns framme i morgon oxå, det är ju så härligt!!


//Ewa


Presentation


Hej och välkommen till min blogg!!! Här kommer jag skriva om hur jag tränar mina hästar så naturligt som möjligt!

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards