Naturlig Dressyr Ewa Angantyr

Alla inlägg den 10 januari 2012

Av Ewa Angantyr - 10 januari 2012 20:40

Jag började i morse med Lillebror på ridbanan.  Freestyle, dvs, ridning utan tyglar.  Jag började med skritt och olika storlekar på volter till höger och vänster och med bibehållen böjning genom att hålla vikten på ytter benpar.  Jag mjukade upp honom så i ca 30 minuter. Gick från höger tillvänster i mjuka fina voltbyten.  Vi gjorde ofta halt och funderade och smälte in.  Sedan gjorde vi samma sak i långsam trav och jag tränade min sits för att ge korrekta hjälper från sitsen.  Inner sittben flyttar framåt - utåt i takt med hästens inner bakben, tillbaka med inner axel och bibehåll en stadig torso.  Mjuka ögon och andningen i magen.. 
Så tillbaka till skritt för att träna sidvärts över diagonalen och långsidorna. Jämn böjning, jämn takt och jämnt övertramp är målet och detta behöver jag uppdatera!  Han blev vinglig, speciellt till höger.  Vi gjorde små förbättringar så jag gick vidare till galoppfattning från skritt innan jag tackade och satt av.  Det blev en stund med mys och godis i stallet och sedan hämtade jag Hidalgo.  Han kom med spetsade öron och bestämda steg.  Borstade av honom lite innan jag satte på repgrimman. Började med en stor westernpad som jag la på ryggen på honom.  Ingen reaktion. Från andra sidan. Ingen reaktion.  Så jag tog de långa tyglarna och tänkte att jag kunde börja styra honom lite från sidan.  Vi gick iväg i bokskogen som ligger bara ett par hundra meter hemifrån och började gå runt träden och uppför/nerför slänterna. Men idag var Hidalgo på tårna och ville inte riktigt koncentrera sig.  Vi gjorde cirklar och han fick koncentrera sig på var han sätte fötterna.  Det gick bättre och bättre och han lugnade sig och började lyssna fint.  Då var det dags för lite mys och klia baken. Gick hem och gav honom lite kraftfoder innan han gick ut till kompisarna igen. 

Nu skiner solen igen!!!  Jag hämtar Winzent och gör en snabborstning, på med barbackapad, tyglar och hämtar  Tuvas hjälm. Sen gick vi till Tuvas skola som ligger knappt två kilometer bort.

Vi gick genom Långaröds samhälle och det är nyttigt med bilarna, hundarna och allt annat som rör sig. Winzent är ju så cool men träning behöver även han.

Tuvas min var obetalbar när hon såg mig och Winzent på skolgården!!  Mamma!!  Winzent!!  Så fick tjejen rida sin kära ponny hem igen.  Härligt!

Eftermiddagen ägnades åt hovvård. Både Lillebror och Hagan behövde putsas på. 


//Ewa    

Presentation


Hej och välkommen till min blogg!!! Här kommer jag skriva om hur jag tränar mina hästar så naturligt som möjligt!

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards