Naturlig Dressyr Ewa Angantyr

Alla inlägg den 12 december 2012

Av Ewa Angantyr - 12 december 2012 10:48

Jag har just skrivit en artikel för Naturalhosremanship.ifokus.se om True Connection så jag ut den här oxå!!


Vad är True Connection
Del 1

Jag hade förmånen att kunna vara med på en kurs i England för Ingela Larsson-Smith som grundat begreppet på sitt speciella horsemanshiptänk:  True Connection.
Kursen var ännu en milstolpe i mitt hästliv. Jag fick många svar på frågor om min häst och andras hästar. Jag fick många aha-upplevelser och tänkte här berätta lite om min kunskap om TC.  Jag har gått flera kurser efter denna första och är helt säker på att detta är en klok påfyllning på mina tidigare kunskaper.

Nyckelorden i True Connection är:


Relation – Tar hand om – Älskar

Vi

Nu

Energi  (inombords och utåt)

Bubblor

Plats

Faser vs Blockering

I TC så har vi ansvaret att invitera våra hästar i vår flock och i vår relation.  Hästarna är familjebundna och vill vara del av familjen/flocken.  För oss människor är det lättare att säga ”jag tar hand om mig själv” än att bli beroende av andra människor.  Hästar har inte det behovet utan är beroende av varandra/flocken.  De vill vara en del i strukturen.

Vi människor blir tidigt itutade att klara allt själv!  Små barn ska klara av saker och vi uppmuntrar allt som de gör själva. Vi ska inte bli beroende av någon!
Hästar är familjebundna och har lätt för att ha en familjerelation om vi bara tillåter den.  Men de genomskådar allt som är oärligt och oäkta i våra tankar och känslor.  De går bara in i en äkta relation som kommer från hjärtat.
Vi kan vi lura människor : ”jag mår toppen, älskar mitt jobb och trivs så bra med allt” bla, bla, bla… vi kan lura andra människor (och oss själva) i åratal.  Vi kan inte lura vår häst.  Han ser igenom det och det hindrar din relation med honom.

 

Flockstruktur:
Ledare:  Oftast sto, kan vara valack men aldrig hingst. Självrespekt, självbevarelsedrift.
Jobb i flocken: att hålla utkik och värna om flockens säkerhet.


Dominant: Oftast en hingst, kan vara sto och valack. (hingstar är alltid dominanta) 
Medium till långsam, bufflig.
Jobb i i flocken: Tar hand om flockstrukturen, hingsten supportar ledarstoet.
Viktigt med plats.
Faser: 1,2, 3, 4, 4, 4, 4, 4…….


Passiv: Alla övriga. Medium till långsam, dålig timing.
Jobb i flocken: Att följa ledaren och de dominanta hästarna. 
Faser: 1, 2, 1, 2, 3, 1, 1. …….skit samma  (människor är ofta passiva)

En ledare blir upprörd om man behandlar henne som en dominant häst
- SER DU INTE ATT JAG ÄR LEDARE????

Faser: 1, 2, 3, 4, paus. 1, 2, 3, 4, paus.

True connection är baserat på att kommunicera med sin häst som en ledare


VI:
Gör inte hästen till en individ. Den vill vara med i familjen och räknas med i VI.
Vi gör saker tillsammans. Vi travar, vi stannar och vi byter varv..
Säg aldrig: Du ska… du måste …gör ditt och gör datt..


Att vara i nuet! 

Förr – HÄSTEN KAN INTE FÖLJA DIG HIT

Nu – HÄR ÄR HÄSTEN - ALLTID

Sedan – HÄSTEN KAN INTE FÖLJA DIG HIT


Nu, nu, nu, nu, nu…. Det finns alltid ett nytt nu och om något inte fungerade ta ett nytt NU!


Energi:
Ett mentalt tillstånd, positivt, svårt att förklara, flöde, ska kännas som kärlek.
Kommer från magen, ut genom naveln
Låg energi
Mellan energi
Hög energi

Riktade och oriktad energi.

Hästen måste uppfatta dem båda. Din häst ska inte bry sig om din energi inte är riktad. 


Mentalt ledarskap
Ditt inre tillstånd måste matcha din yttre (mål)bild.
- Att vara ärlig mot dig själv och mot din häst

 

 

Bubblor:
Hästar, fåglar och fiskar har ”Bubbel-egenskaper” och kan röra sig tillsammans i en gemensam  bubbla.  Tex om en flock hästar blir rädda så ger de sig av alla tillsammans som på en given signal. Likaså gör fiskar och fåglar.  Blir hästar rädda så kryper de in i flocken. Där finns tryggheten.


UTRYMME:
Kan jag få den där plätten, tack. Det är frågan om att jag vill ha den platsen inte att jag flyttar på hästen eller ber den flytta sig.
- Mindre personligt
- Mindre offensivt
- Lättare att acceptera

Tillgängligt utrymme:  ÖPPET

Otillgängligt utrymme:  Redan taget av mig

Delat utrymme: Vi delar på min plats


Faser:

  1. Tanke, idé, målbild
  2. Energi, riktad
  3. Kroppstecken
  4. Touch
  5. Paus, hörde du?…

En ledare är lätt och snabb. En touch med stringen eller pinnen ska vara lätt och väldigt snabbt ifrån hästen.   Om det behövs ökas fas fyra men man börjar alltid om på fas ett.

 

Blockering:
En blockering är att hindra en rörelse som vi inte vill ha eller har bett om. En blockering ska vara snabb och effektiv och helt utan negativ energi.  Inga negativa/irriterade tankar. 
Bara en självklar markering att ”här är min plats!”  En blockering kan vara om hästen går emot dig, om han börjar trava fast du bett om skritt, om han skrittar fast du bett om trav om han går till vänster när du ber om höger osv.  



Övning 1: ON-LINE

Hästen ska vara med dig mentalt hela tiden. Du kanske måste påminna honom var 10:e sekund i början. Så fort han tappar kontakten, blockera.  Du som är ledare har koll på ALLT så att inte din häst behöver ha det.  Förmedla det till din häst om han vill titta runt på annat.


Hästen ska kunna gå i skritt, trav och galopp med nosen i marken.

Cirkel – med böjning, balans

Övergångar med bara en tanke. Skritt - trav - skritt


Ha i tankarna:

Vad skulle lite mer av detta se ut som??

-          Avspändhet

-          Mjukhet

-          Lätthet

-          Mottaglighet

-          Glädje

-          Villighet, redohet


Var själv i fokus och tänk att du och hästen är i en gemensam bubbla.  Prova dig fram. Känn efter. 

Var glad åt de små framstegen så kommer snart de stora!

Lycka till!!


//Ewa


 

Presentation


Hej och välkommen till min blogg!!! Här kommer jag skriva om hur jag tränar mina hästar så naturligt som möjligt!

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards